Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
17 Mei 2012, 13:15:50
2583 aantal berichten in 470 topics door 3035 geregistreerde leden
Nieuwste lid: adrie

Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  Weer in west Canada ? 0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: Weer in west Canada ?  (gelezen 852 keer)
ellenjoan
Newbie
*

Groetjes vanuit het warme Spanje

« Gepost op: 21 April 2007, 08:16:43 »

Wat hebben jullie te vertellen over het weer in West-canada ?
Is het waar dat het zoveel regent in Vancouver ?
Is het klimaat van Vancouver te vergelijken met dat van België ?
Hoe is de verhouding daguren-nachturen ? (zonlicht dus)

Ik dank Ann nu al voor haar antwoorden !

Eva

BelCan75
Full Member

Canada Kicks Ass!!

« Antwoord #1 Gepost op: 21 April 2007, 22:41:23 »

Grin  Grin  Grin  Grin  Grin  Nu zou ik eigenlijk niet moeten antwoorden...hehe, grapje! Wink

*Wat hebben jullie te vertellen over het weer in West-canada?
Vancouver en directe omgeving heeft zowat een microklimaat en is vrij aangenaam met milde winters en warme zomers. Hoe meer je naar het binnenland toegaat hoe warmer het is in de zomer en hoe kouder in de winter. 

*Is het waar dat het zoveel regent in Vancouver?
Ja, het kan hier zeker veel regen...maar vooral in de winter.  In de zomer is het meestal droog, alhoewel regen niet uitgesloten is, je kan het wel watevergelijken met een Belgische zomer.  In de winter kan het soms enkele dagen aan 1 stuk doorregen en echt pijpestelen regenen, maar er zijn ook zonnige dagen en droge dagen in de winter die het allemaal weer goed maken.  Terwijl het hier beneden regent, is het meestal wel zo dat  er een pak sneeuw boven op de bergen in Noord-Vancouver, dus laat het af en toe maar eens goed regenen.  Vancouver en omgeving ziet het hele jaar door altijd zo prachtig groen uit (planten, bomen, gras) en dit komt ook door de regenval.  Dus het heeft zijn voor en nadelen.

*Is het klimaat van Vancouver te vergelijken met dat van België?
Ja, het is te vergelijken met het Belgische klimaat.  Alhoewel er wat verschillen zijn.  In de winter is het soms minder koud dan in Belgie (maar tegenwoordig is het niet echt meer winter in Belgie, hoor ik).  Laat mij zeggen dat in het algemeen de temperaturen overdag in de winter zelden onder het vriespunt gaan en 's nachts zelden kouder dan -5 C (er zijn natuurlijk wel uitzonderingen). Regenen doet het regelmatig in de winter, maar zonnige en frissere dagen zijn ook regelmatig van de partij. 

Sneeuw krijgen we hier in de winter ook, maar dat is meestal beperkt tot een 2-3 keer per winter.  Het kan dan goed wat sneeuwen (een 20-30cm) en het blijft meestal wel liggen voor een week of 2 en dan is het weer weg.  Vorige winter hebben we een 3 keer sneeuw gehad met eind november 50cm (was na 2-3 weken weg), begin januari 30cm sneeuw (was na 2 weken weg) en in februari nog eens en 15-20cm wat op een dag of 2 weg was.  Meestal als het hier beneden regent, dan sneeuwt het op de bergen...dus daar blijft de sneeuw de hele winter liggen.  Meestal gaan de skipistes open van half november - begin december (afhangende van de hoeveelheid sneeuw) en die zijn dan open tot ongeveer eind maart - half april.  Ik denk dat de gemiddelde winter temperaturen tussen de +5 en +8C is overdag.

We hebben ook lente en herfst en dat is heel goed te vergelijken met Belgie.  Buien, zon, soms winderig en grillig weer...maar soms ook al/nog warmere en zonnigere dagen.

In de zomer kan het hier lekker warm worden met temperaturen tot +35C. Nu is het wel niet altijd zo warm, het kan ook soms maar +20C of zelfs frisser zijn.  Ik zou eerder zeggen dat de gemiddelde temperaturen tussen de +22 en +27C liggen, vooral aan het water.  Er is meestal altijd wel een lekker briesje wat het aangenaam houdt op de echte warmere dagen.  Als ik het vergelijk met Belgie hebben wij weinig van dat echt drukkend en benauwd weer en daardoor ook zeer zelden onweer.  Op die 7 jaar dat ik hier ben heb ik het nog maar een 3-4 keer horen donderen...en dan bedoel ik echt maar een donderslag of 2 - 3 in de verte en het is voorbij.  Het is 1 keer geweest op die 7 jaar dat het voor een 5 minuten geonweert heeft, maar dan was het ook nog niet echt in de buurt.  Vorige zomer hebben wij een heerlijke zomer gehad, zon en warm weer van eind juni tot bijna aan het einde van oktober met misschien maar een dag of 3-4 dat er wat regen was in die hele periode.

*[i[Hoe is de verhouding daguren-nachturen (zonlicht dus)[/i]?
Ik denk dat het in Vancouver een half uurtje vroeger donker wordt dan in Belgie.  Ik weet niet precies of dat 's morgens ook zo is.
Op the weather network zie ik dat hier bijvoorbeeld de zon op kwam om 6:09 deze morgen (21 april 2007) en ondergaat om 20:30.  Ik heb dan op een Belgische website gevonden dat de zon vandaag (21 april 2007) op kwam om 6:37 deze morgen en ondergegaan is om 20:47.  Dus het ziet er naar uit dat de zon hier een goed half uur vroeger op gaat en een 20 minuten vroeger ondergaat. 

En op de langste dag van het jaar (21 juni 2007) zal de zon hier opgaan om 5:06 's morgens en ondergaan om 21:09 's avonds, dan hebben wij een goede 16 uren daglicht.  Op diezelfde dag gaat de zon in Belgie op om 5:29 's morgens en zal de zon ondergaan om 22:00 's avonds en jullie hebben dan een 16 uren en een half daglicht.  Hieruit maak ik dus op dat wij aan de westkust van Canada ongeveer een half uur minder daglicht hebben dan in Belgie.

Zo, ik hoop dat dit je vragen beantwoord!
Groetjes,
Ann Smiley

Kom eens langs op mijn blog & foto album van CANADA: http://anninbc.spaces.live.com/

ellenjoan
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 22 April 2007, 08:06:22 »

Dag Ann,

Mag ik die site eens mbt. opkomst en odnergaan van de zon....ik ben het meest geïnteresseerd in de "korste" dag van het jaar...

Heb België daarom verlaten...had teveel last van winterblues, grijze hemel, regen etc...

Hier in Spanje, zelfs al is het eens koud in de winter dan nog schijnt die mooie zon aan een blauwe hemel en dat maakt mijn dag goed !

Eva

BelCan75
Full Member

Canada Kicks Ass!!

« Antwoord #3 Gepost op: 22 April 2007, 21:07:11 »

Hoi Eva,

Ik denk dat het aan deze kant van Canada wel zowat hetzelfde is als Belgie.  Korte dagen en langere nachten, maar in Saskatchewan zetten ze het uur niet om, dus daar is het wat langer licht, denk ik. Voor mij valt het goed mee, ja het kan soms donker en nat zijn...maar er zijn ook heel wat dagen met frisser weer en veel zon! Vanaf dit jaar ging het zomer uur 3 weken vroeger in en zal het winter uur 3 weken later ingaan, dus dat is ook wel aangenaam.

Dit is voor zonsopgang en zonsondergang uren in Belgie, je moet het jaar wel kiezen en dan de maand:
http://www.astro.oma.be/GENERAL/INFO/nli007.html

Deze zijn de zonsopgang en zondsondergang uren voor Canada, je moet er de stad kiezen en de datum:
http://host1.farmzone.com/inter/tools/moonsun/index.htm

Dus bijvoorbeeld op 21 december gaat de zon bij jullie op om 8:42 en gaat ze onder om 16u39.  Aan de westkust van Canada gaat de zon  op die dag op om 8:04 en ze gaat onder om 16:16

Veel plezier ermee,
Ann Smiley

Kom eens langs op mijn blog & foto album van CANADA: http://anninbc.spaces.live.com/

ellenjoan
Newbie
*

« Antwoord #4 Gepost op: 23 April 2007, 07:40:20 »

Wauw das toch een groot verschil met Spanje. We hebben hier meer regelmaat. In de winter is het niet voor 18u donker. tja wij zitten dan ook dichter bij de evenaar hé.

Hmm k zal nog eens diep moeten nadenken vooraleer ik een besluit neem....en zoeken naar de plek met de meeste zon, meeste dagen blauwe lucht, en minste regen (aangezien ik zowiezo op een ranch of iets dergl wil wonen zoals heir in spanje en dan heb ik geen zin meer om in de modder rond te ploeteren)

Eva

BelCan75
Full Member

Canada Kicks Ass!!

« Antwoord #5 Gepost op: 23 April 2007, 21:19:22 »

Hoi Eva,

Je zal zoiets in Canada niet vlug vinden, zeker als het gaat om lange dag uren.  In Alberta (Calgary bijvoorbeeld) heb je een 7 uren 53 minuten daglicht op de korste dag in de winter, in Vancouver is dat 8 uren en 11 minuten op de korste dag in de winter. En op de langste dag heeft Calgary 16 uren en 34 minuten dag licht en Vancouver heeft dan 16 uren en 14 minuten daglicht...een verschil van ongeveer maar een half uur.  In Saskatchewan bijvoorbeeld is het daglicht op de langste dag ongeveer hetzelfde, het is wel vroeg licht (om 4u 's morgens) en de zon gaat onder om 21u en in december hebben ze in Sasktchewan ongeveer 8 uren daglicht.  Dus in het westen is het ongeveer hetzelfde als je de uren daglicht vergelijkt in de winter en de zomer.

Ik denk dat Alberta en Saskatchewan jou wel de beste optie kunnen geven, omdat je daar waarschijnlijk meer zon zal hebben dan aan de kust in BC.  Maar denk er dan wel aan dat je met de winter kou en de sneeuw zit van oktober tot april. Dikwijls ziet het er ook bruin uit in de winter (en niet groen).  In Alberta sneeuwde het vorige week nog op vele plaatsen...nu in deze tijd van het jaar is dat wel veel sneller weg dan in het midden van de winter.  Dus je zal een beetje moeten zien wat je echt wil. Calgary heeft af en toe wel mildere winterdagen doordat ze warmere winden vanuit de Rockies krijgen (chinook winden) en dan kan het soms voor enkele dagen wel aangenaam zijn in de winter.  Maar mijn man zijn tante woont er en ze zei dat ze al elke maand van het jaar sneeuw had gezien!  Nu is het wel zo dat het in de zomer een uitzondering is, hoor.

De zachtste plek in Canada het hele jaar door is zeker de westkust van Canada (Vancouver en omgeving alsook Vancouver Island) en ook het groenste, maar dan heb je ook wel meer regen.  Je moet het positieve maar eens tegen het negatieve afwegen, dat helpt misschien wel!

Vele groetjes uit een zonnig Vancouver,
Ann Smiley

ellenjoan
Newbie
*

« Antwoord #6 Gepost op: 23 April 2007, 22:18:20 »

Hey, en nog bedankt voor die link naar die andere forum...heb er zot op gelezen afgelopen weekend.
Ben nu net een uurtje op die weathersite van je geweest en heb t een en t ander vergeleken en uitgeprint. Vancouver is duidelijk de warmste plek doch Calgary heeft dan weer een pak zonuren meer (bij statistics). Heb een heleboel steden ingebracht die ik op dat andere forum had gezien.

Ik ben weer volledig gek aan het worden v dat land...

P.S. Heb je mijn email van vanmorgen ontvangen ?

Eva

Pagina's: [1]
Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  Weer in west Canada ? « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.