Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
17 Mei 2012, 13:22:03
2583 aantal berichten in 470 topics door 3035 geregistreerde leden
Nieuwste lid: adrie

Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  Goede reisgids 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: Goede reisgids  (gelezen 876 keer)
ellenjoan
Newbie
*

Groetjes vanuit het warme Spanje

« Gepost op: 8 Mei 2007, 21:34:24 »

Hola,

Ik heb het ergens gelezen maar vind het niet meer...

goede reisgids voor west canada...

help help we vertrekken volgende week...JOEPIE (nou das overdreven...k zie het niet zitten van mijn kinders achter te laten en de druppeltjes helpen niet...bleit bleit)

Eva

Angie
Newbie
*

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Mei 2007, 18:27:33 »

Hoi,

Wij hebben de Lannoo reisgds West-Canada. Staat een hoop in, maar persoonlijk vind ik Capitol reisgidsen prettiger. Die hebben ze helaas niet van West-Canada, dan kom je b ij de algemene Canada Capitolgids uit.

Gr. Angie

Dit jaar dan een keer Canada?
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Mei 2007, 22:12:02 »

Hallo Eva,
Ik heb inmiddels wel een hele bibliotheek aan reisgidsen over Canada thuis. Ook heb ik een tijdje in een reisboekhandel gewerkt en ken dus de verschillende reisboekenreeksen vrij goed. Alhoewel dat nog in de tijd was, dat ik in Zwitserland woonde, dus de Nederlandse reisgidsen ken ik wat minder goed. Wat ik wel geleerd heb in de reisboekhandel, is dat dé beste reisgids niet bestaat. Het hangt altijd ervan af, wat je van de reisgids verwacht. Wil je vooral een routebeschrijving, hotel en restaurant tips of toch liever een gids met een hoop achtergrond informatie over geschiedenis en cultuur. Een gids, die aan alle wensen voldoet, is volgens mij  nog niet uitgevonden.
Helaas is de keuze aan Nederlandse gidsen ook zeer beperkt. Dat komt waarschijnlijk, omdat er maar een relatief kleine markt voor is. Zelf koop ik dan ook meestal Engelstalige gidsen, want daar is de keuze veel groter en ze worden ook veel regelmatiger vernieuwd, wat vooral voor reisgidsen met een hoop praktische tips (restaurants, hotels, prijzen) belangrijk is.
Maar nu toch eindelijk een paar concrete tips:

De Lannoo's Westcanada werd al genoemd. Deze volgt bepaalde routes en is dus vooral voor de planning handig, omdat hij ook voor alle etappes de afstanden en tijden aangeeft.

Er is ook een bruikbare gids uit de reeks 'wat & hoe. De precieze titel weet ik niet meer, maar volgens mij iets met Vancouver. Maar de Rockies komen er ook aan bod hoor. Deze is meer in verschillende regio's opgesplitst in plaats van routes. Je vindt er ook een selectie aan hotels en restaurants, maar meestal behoorlijk luxe en dus dure plekken.

Verder is er in het Nederlands de Capitool, de National Geographic en de Insight Guide, maar helaas zijn deze alleen voor heel Canada verkrijgbaar en bevatten dus minder specifieke informatie over het westen.

Persoonlijk ben ik nogal fan van een Engelstalige reeks, de zogenaamde Moon Handbooks. Deze zijn verkrijgbaar voor verschillende provinciën apart, bij voorbeeld BC, Alberta, Yukon en Alaska of voor bepaalde regio's zoals Canadian Rockies, Vancouver & Victoria of Western Canada. Zij bieden per regio een schat aan informatie over geschiedenis, natuur, bezienswaardigheden, accomodatie en restaurants. Ze bevatten trouwens adresjes in alle prijsklassen, van de camping over de jeugdherberg tot aan het luxe hotel toe. Deze gidsen worden ook zo ongeveer eens in de twee drie jaar upgedate en zijn dus meestal behoorlijk actueel. Je kunt ze in Nederland bij de betere boekhandel kopen of via internet bestellen. Voor alle titels kijk maar op www.moon.com

Ook in het Engels en ook aan te bevelen is de Rough Guide. Deze gids is weliswaar over heel Canada, maar toch nog behoorlijk gedetailleerd over het westen. Iets minder vind ik de Lonely Planet, die ook voor BC en voor Banff & Jasper te krijgen is. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Natuurlijk zijn er nog talloze andere mogelijkheden. Specifieke wandel of natuurgidsen bij voorbeeld, boeken over de nationale parken etc. Genoeg om hele boekenrekken mee te vullen. Ik zal dan ook al gauw weer een stelling erbij moeten kopen, om ze allemaal kwijt te kunnen. Ha, ha... Maar ik zal het voorlopig hierbij laten. Als je nog vragen hebt, meld je dan bij mij. Ik wil graag proberen ze te beantwoorden.

Overigens nog een laatste tip. Ik ga reisgidsen meestal eerst van de bibliotheek lenen. Zo kan ik ze eerst rustig bekijken, zonder een miskoop te riskeren. Pas als ik eruit ben, welke mij het beste bevalt, ga ik tot koop over (vaak is er inmiddels ook een nieuwere editie verkrijgbaar). Vooral voor Engelstalige gidsen loont het trouwens, om ook nog op internet te kijken. Ik heb het meegemaakt, dat ze mij bij de boekhandel in Groningen nog een drie jaar oude editie wouden aansmeren, terwijl inmiddels een spiksplinternieuwe verkrijgbaar was. Bovendien kun je op Engelstalige boeken soms tot meer dan 10 Euro besparen, als je ze via internet koopt.

Hoop, dat ik je kon helpen. Groetjes,
Franziska
ellenjoan
Newbie
*

Groetjes vanuit het warme Spanje

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Mei 2007, 13:49:02 »

Wat een kennis, wat een kennis !!!
hartelijk bedankt !

Ik vertrek morgen !!Joepie

Eva

fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Mei 2007, 14:47:27 »

Graag gedaan en een hele goede reis toegewenst!
Ik ben nu al jaloers. Laat een keer weer wat van je horen, als je er bent.
Groetjes,
Franziska
Pagina's: [1]
Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  Goede reisgids « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.