Beste Ruud en Kit,
Ik zal eveneens een poging doen, tenminste een paar van jullie vragen te beantwoorden.
Als je maar 20 tot 25 dagen ter beschikking hebt, zal ik deze geheel aan West Canada besteden. Begrijp me niet verkeerd: Ook Oost Canada is heel erg mooi, maar er valt veel meer te zien dan alleen de Niagara Watervallen en het zou zonde zijn, om al deze bezienswaardigheden over te moeten slaan. Doe dit tijdens een andere vakantie.
September is een goede periode om West Canada te bezoeken, maar qua weer moet je inderdaad overal rekening mee houden. Ik ben net twee week terug van een vierweekse rondreis door BC en Alberta, dus ik spreek uit ervaring. Van t-shirt en korte broekenweer, over stromende regen tot vrieskou en zelfs een beetje sneeuw hebben wij alles meegemaakt. De truc is dus gewoon, om voor alle weersomstandigheden uitgerust te zijn. Persoonlijk vind ik september eigenlijk de ideale reismaand. Het is veel minder druk dan in juli en augustus en reserveringen zijn dus bijna nergens meer nodig. Ook de prijzen van accommodaties staan weer op een iets lager niveau dan in de zomermaanden. En tenslotte zijn de grootste plaaggeesten van dit mooie land, de muskieten, in september meestal al verdwenen.
Als je zonder overstap en tussenstop wilt vliegen, kun je het beste een vlucht naar Vancouver boeken. Je kunt weliswaar ook zonder overstap naar Calgary vliegen, maar meestal maken vluchten naar Calgary een tussenstop in Edmonton, waarbij je uit het vliegtuig en door de douane moet om vervolgens in hetzelfde vliegtuig weer in te stappen. Wij zijn dit jaar met KLM non-stop naar Vancouver gevlogen en dat is heel goed bevallen.
Ik kan me goed voorstellen, dat jullie overwegen een groepsreis te boeken of dan een individuele reis, waarbij alles al vaststaat. Ik heb de eerste twee keer in Canada ook met een groep gereisd, maar toen met name, omdat ik alleen reisde en geen rijbewijs had. Als je een groepsreis boekt, zal ik met jullie interesse aan buitensportactiviteiten voor een avontuurlijke rondreis kiezen (bij voorbeeld van TrekAmerica of Footlose). Deze rondreizen trekken voornamelijk een wat jonger publiek en bieden onderweg veel buitensportactiviteiten aan. Toch is ook een individuele tocht door West Canada heel goed te doen en ik zal jullie dan ook aanraden, om gewoon met zijn tweetjes te gaan. Alleen dan kun je het programma van de reis precies aan jullie wensen aanpassen. Ik zal ook zeker niet alles van tevoren al vastleggen. Veel activiteiten in de buitenlucht zijn afhankelijk van het weer. Als je alles van tevoren al hebt vastgelegd, kun je nooit ergens een dag langer of korter verblijven, om je route aan de weersomstandigheden aan te passen. Jullie hoeven echt niet bang te zijn, geen overnachtingsplaats te vinden. In september is het in de meeste plaatsen geen enkel probleem om op de dag zelf nog iets te vinden. Ik zal dan ook alleen een vlucht en een huurauto boeken en misschien de eerste en de laatste nacht in een hotel. Verder is het evt. ook handig om in bekende plaatsen als Banff en Jasper vooraf te boeken. Meestal is ook daar nog iets te vinden, de vraag is alleen tegen welke prijs. Ik heb zelf heel goede ervaringen gemaakt met het zoeken en boeken van hotels per internet. Zo kun je zelf prijzen vergelijken en hoef je niet uit de drie of vier meestal dure hotels te kiezen, die het reisbureau je aanbiedt. Nog een tip: Informeer je van tevoren goed over feestdagen, die in jullie vakantieperiode vallen. Het eerste weekend van september is bij voorbeeld Labour Day. Dan hebben de Canadezen dus een lang weekend en trekken er massaal op uit. Het is dan wel verstandig om accommodatie van tevoren te regelen.
Natuurlijk is het makkelijk om gewoon een kant en klare reis uit een brochure te boeken. Al je hotels zijn dan geregeld en je hoeft je daar verder niet meer te bemoeien. Toch heeft het behalve de al genoemde punten ook nog een ander nadeel: De meeste van die reisroutes in de brochures hebben belachelijk lange dagafstanden en nauwelijks rustdagen. Tijd voor de bezienswaardigheden, voor excursies en buitensport is er nauwelijks, laat staan om een beetje uit te rusten. Ook als jullie beslissen alle overnachtingen van tevoren vast te leggen, zal ik de reisroute daarom zeker zelf samenstellen.
Je bent in Canada niet echt een 4WD nodig. Een compact of intermediate auto is voldoende. Een economy zal ik niet huren, want daar is meestal weinig ruimte voor bagage. Wij hebben tot nu toe de auto altijd vanuit Nederland geregeld via een reisbureau of via
www.holidaycars.nl. Dat heeft het voordeel, dat je alle nodige verzekeringen van tevoren voor een gunstige prijs kunt afsluiten. Je moet dan alleen nog voor zorgen, dat je bij de verhuurder de poot stijf houdt en je geen verdere extra's meer laat aansmeren.
Alaska, de Yukon en de Northwest Territories zijn zeker een aanrader, maar daar moet je minstens 4 week voor uittrekken. Als je de reis in Vancouver of Calgary wilt starten, ben je zelfs nog veel meer tijd nodig. Ik zal ook dat daarom voor een latere reis bewaren en me deze keer op BC en Alberta beperken.
Welke bezienswaardigheden de moeite waard zijn is natuurlijk erg persoonlijk. Ik vond de Rockies (Banff, Jasper, Yoho, Kootenay) erg mooi. Maar ook de Kootenays in het zuiden van BC, Wells Gray PP, Vancouver en Vancouver Island zijn schitterende gebieden. Het beste is, zoveel mogelijk over de verschillende mogelijkheden te lezen in reisgidsen en op internet en dan zelf te beslissen, waar jullie heen willen.
Van de steden in West Canada vond ik Vancouver de interessantste gevolgd door Victoria. Calgary kon mij niet echt boeien en ook Edmonton heeft behalve de beroemde West Edmonton Mall de toerist weinig te bieden.
Voor al jullie interesses is wel wat te vinden in West Canada. Op Vancouver Island kun je bij voorbeeld heel goed kayakken, wandelen, walvissen en beren spotten, surfen etc. etc. Ook raften is op verschillende plekken mogelijk, bij voorbeeld in de Wells Gray Provincial Park of op de Kicking Horse River bij Golden. Shoppen kun je heel goed in Vancouver, West Edmonton Mall en Victoria. En ook naar warme bronnen hoef je niet lang te zoeken. Zowel in de Rockies als in de Kootenays zijn er verschillende bronbaden.
Kamperen kan in september nog wel, maar als je niet zo van kou houdt zal ik wel een camper huren. Helaas is dat niet erg goedkoop. Wij zijn dit jaar voor het eerst met een camper geweest en dat is op zich goed bevallen. Toch hebben we de ervaring gemaakt, dat met twee personen een gewoon huurauto met overnachting in hotels, motels, b&b's en hostels goedkoper is dan een camper.
Als je goedkoop wilt overnachten kun je misschien ook zo af en toe in een hostel slapen. Ze hebben daar meestal niet alleen grote slaapzalen, maar ook tweepersoonskamers. Alleen de douches / toiletten zijn vaak op de gang. Kijk maar op
www.hihostels.caNatuurlijk zou ik nog eindeloos verder kunnen vertellen over mijn favoriete vakantieland. Maar ik denk dit is voorlopig genoeg informatie. Als je nog specifieke vragen hebt, mag je die natuurlijk gerust stellen. Ik zal dan proberen, om ze te beantwoorden. Misschien kun je ook nog wat tips en informatie uit de weblog van onze laatste reis halen. Je komt er terecht door op het wereldbolletje onder mijn naam hier links te klikken.
Groetjes en tot de volgende keer,
Franziska