Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
17 Mei 2012, 13:41:24
2583 aantal berichten in 470 topics door 3035 geregistreerde leden
Nieuwste lid: adrie

Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  One Way 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: One Way  (gelezen 467 keer)
Bonnie
Newbie
*

« Gepost op: 12 November 2007, 20:50:57 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het Canada-forum.

Mijn vriend en ik zijn een reis naar West- Canada aan het voorbereiden. Wij gaan zo'n 18 dagen en dat zal de laatste week van April/eerste weken van Mei worden. Daar gaat gelijk mijn eerste vraag over. Hoe koud is het daar dan en zijn dan gewoon alle wegen e.d. open?

Dan de volgende vraag: omdat we maar een relatief korte periode hebben, dacht ik dat een one-way voor ons wellicht een betere optie is. Bijvoorbeeld:

Grofweg : Starten in Calgary-Banff-Jasper-Clearwater-Whistler-Vancouver

Nu is mijn vraag: Zijn er enorm bijzondere punten die ik mis tussen Vancouver en Calgary?

Alvast bedankt !

groeten Bonnie

Pieter79
2e forum beheerder
Sr. Member

« Antwoord #1 Gepost op: 12 November 2007, 21:54:28 »

Hallo Bonnie, welkom op het forum hier!!

WELKOM OP HET CANADA FORUM!
Om een antwoord te geven op je vraag; ja, ik ben bang dat het dan koud is. De informatie over weer (en ook data uit het verleden) haal ik altijd van deze site: http://dutch.wunderground.com/tripplanner/index.asp
Deze site zou ik bookmarken, je kunt hier van vrijwel iedere plaats weergegevens ophalen zodat je weet wat je kunt verwachten. Hopelijk heb je er iets aan!

Gr. Pieter
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #2 Gepost op: 12 November 2007, 23:08:13 »

Hoi Bonnie,
Een One-Way is zeker geen slecht idee, als je maar 18 dagen te besteden hebt en toch de Rockies en de kust wilt zien. Het betekent wel dat je keuzes zou moeten maken. De route, die je voorstelt, is zeker te doen in 18 dagen en er zitten een hoop van de topattracties van West Canada in deze route. Maar veel minder bekende, maar daarom zeker niet minder mooie parken en gebieden zul je moeten overslaan, zoals bij voorbeeld Waterton Lakes National Park, Glacier en Mt. Revelstoke National Parks, de Kootenays, Okanagan en Vancouver Island. Jammer, maar je kunt niet alles zien in 18 dagen. Toch denk ik, dat je met de gekozen route een goede eerste indruk van West Canada zult krijgen. En de rest, daar zul je ooit voor terug moeten komen.
Wel een punt om rekening mee te houden is inderdaad het weer. Eind april begin mei heb je in de Rockies nog volop met sneeuw te maken. Ik weet niet hoe jullie willen reizen, maar kamperen lijkt me om deze tijd van het jaar niet echt aangenaam. Bovendien zullen verschillende campings om deze tijd nog gesloten zijn. Ook kan het voorkomen, dat bepaalde wegen vanwege het weer een tijdje zijn gestremd. Dat kan vanwege sneeuw, lawines, maar ook vanwege overstromingen of modderlawines ten gevolge van de smeltende sneeuw. Zowel de Trans Canada Highway van Calgary via Banff, Yoho, Glacier en Revelstoke naar Kamloops als ook de Icefield Parkway tussen Lake Louise en Jasper zijn in principe ook 's winters open. Maar met korte stremmingen moet je altijd rekening houden. Zo konden mijn oom en tante 2 jaar geleden in augustus niet van Banff naar Jasper komen vanwege een wegafsluiting  ten gevolge van hevige sneeuwval. Dus je zult wel flexibel moeten zijn.
Verschillende zijwegen in de Rockies zijn bovendien in april en mei nog gesloten, bij voorbeeld de weg naar Moraine Lake, de weg naar Mount Edith Cavell en soms ook de weg naar Maligne Lake. Dat houdt wel aanzienlijke beperkingen in, van wat je kunt zien en doen. Want ook de meeste wandelpaden liggen dan waarschijnlijk nog onder een dik pak sneeuw en de in de zomer helder blauwe meren zullen tenminste gedeeltelijk nog bevroren zijn. Natuurlijk laat zich niet voorspellen, hoe ver de natuur komend jaar in april / mei al zou zijn. Dus het kan mee of tegenvallen. Persoonlijk heb ik ooit een campingtrip door de Rockies gedaan half mei. De meeste meren waren toen nog bevroren, maar in het dal was de sneeuw al gesmolten. Toch hebben we in Lake Louise nog bij nachttemperaturen onder nul gekampeerd en zijn wakker geworden met een flinke laag sneeuw op ons tentje. Natuurlijk hebben de besneeuwde Rockies ook hun charme, maar er zijn dus ook beperkingen in wat je kunt zien en doen. Als ik jullie was, zal ik in elk geval in Vancouver met je one-way beginnen, zodat je pas tegen het einde van de reis in de Rockies komt, als het daar hopelijk al iets warmer is.
Wil je de kou liever ontwijken heb je twee mogelijkheden. Of je kiest een ander tijdstip voor jouw reis of je plant een rondreis vanuit Vancouver, waarbij je de kuststreek en Vancouver Island bezoekt, maar niet naar de Rockies gaat. Ook dat kan trouwens erg mooi zijn en je hoeft niet eens de bergen te missen, want ook het kustgebergte rond Whistler is erg de moeite waard. Je zult een reis met het zogenoemde circle-pack kunnen maken. Dit is een ticket van BC-Ferries, waarbij je vanuit Vancouver kunt oversteken naar Vancouver Island, dan over dit schitterende eiland kunt rijden, vervolgens weer met de veerboot terug naar het vaste land en dan via de Sunshine Coast terug naar Vancouver. Langs de Sunshine Coast moet je nog twee keer met de veerboot een fjord oversteken, maar ook dat is in het circle -pack inbegrepen. Natuurlijk kun je deze rondreis ook in omgekeerde richting doen en je kunt hem ook nog uitbreiden met bij voorbeeld een bezoekje aan Whistler en omgeving. Als je nog vragen hebt over deze route kan John, die aan de Sunshine Coast woont en daar een outdoor bedrijfje heeft, vast verder helpen. Als je geïnteresseerd bent, kan ik je de link naar zijn website toesturen.
Ik hoop, dat ik je hiermee een beetje verder kon helpen. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. Alvast heel veel plezier bij het plannen van jullie reis.
Groetjes,
Franziska
Bonnie
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 14 November 2007, 19:35:08 »

Bedankt tot nu toe voor de reacties!

Nu ik gelezen heb dat er waarschijnlijk wat wegen en bezienswaardigheden gesloten zijn, zijn mijn vriend en ik gaan twijfelen. Ik snap dat dit persoonlijk is maar...

Is het wel zo'n handig moment om nu te gaan? Wat vinden de kenners, is het wel de moeite om begin mei te gaan, of kan ik dan beter nog langer wachten en ooit eens een andere tijd gaan.

Ik lees ook weinig reisverslagen van deze periode.

Of is er nog genoeg over om een onvergetelijke indruk van Canada te krijgen ?

fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #4 Gepost op: 15 November 2007, 20:24:53 »

Hoi Bonnie,

Om gelijk eerst je laatste vraag te beantwoorden: Ja, er is zeker genoeg over, om een onvergetelijke indruk van Canada te krijgen!

Maar als je aan jouw plannen vast wilt houden en ook de Rockies wilt bezoeken, dan kun je waarschijnlijk toch beter voor een ander tijdstip kiezen. Het probleem is, dat je eind april begin mei net in de weken tussen het winter en het zomerseizoen in zit. Het skiseizoen is dus voorbij, maar er ligt nog steeds genoeg sneeuw en ijs, om de meeste zomeractiviteiten onmogelijk te maken.

Maar om weer op jouw laatste vraag terug te komen. Canada is heel groot en er zijn best een hoop regio's waar je in april / mei een onvergetelijke vakantie kunt doorbrengen. Denk bij voorbeeld aan de bovengenoemde rondreis langs de Sunshine Coast en over Vancouver Island. Voorjaar op Vancouver Island lijkt me heerlijk en je hebt wel het voordeel, dat het waarschijnlijk nog niet zo vreselijk druk is. Maar ook in het oosten van Canada valt heel veel te zien en is het voorjaar een hele mooie en vooral niet zo drukke tijd om rond te reizen. Denk bij voorbeeld aan Ontario, Québec of aan de Atlantische provinciën, stuk voor stuk prachtige vakantiebestemmingen. Het moet niet altijd het westen zijn. Ook in de meer oostelijke provincies kun je onvergetelijke indrukken van Canada krijgen, ook al zullen die natuurlijk weer heel anders zijn dan in het westen.

Uiteindelijk zullen jullie zelf moeten beslissen, wat jullie voorkeur heeft. Alvast heel veel sterkte bij het nemen van dit besluit!
Groetjes,
Franziska
John
Jr. Member
**

You're welcome in Powell River, BC.

« Antwoord #5 Gepost op: 16 November 2007, 04:33:47 »

Hoi Bonnie,

ik ben het geheel met Franziska eens. Het voorjaar is een prachtige reisperiode, zeker ook aan de West Coast.
Als ik heel eerlijk ben genieten het voorjaar en het najaar verreweg mijn voorkeur boven de zomer.
De natuur is erg mooi, wildlife is over het algemeen aktiever. De (latere) herfst is helemaal wonderbaarlijk.
Je zit buiten het seizoen en het is dus heerlijk rustig. Als ik zou mogen kiezen ..........

Zoals Franziska al aangeeft is een Circle Route (Vancouver - Sunshine Coast - Vancouver Island - Vancouver) een erg goede mogelijkheid om
zee en bergen te combineren. Vier erg mooie overtochten en 15% korting van BC Ferries middels hun CirclePac. Het gebied dat je dan bereist is ongeveer even groot als Nederland. Bergen (en nog veel sneeuw) vind je op dat moment richting Whistler, Strathcona Provincial Park op Vancouver Island of in de bergen in 'ons' achterland.
Als je daarin geinteresseerd bent moet je het me maar laten weten. Ik woon aan de heerlijke Sunshine Coast, speel er veel buiten :-), en run er een klein outdoorbedrijfje.

Succes met jullie beslissing(en),

John.
Bonnie
Newbie
*

« Antwoord #6 Gepost op: 16 November 2007, 16:40:35 »

Hartstikke bedankt voor jullie tips en meningen !

Dat helpt echt!

Wij gaan er nog even over nadenken !
Pagina's: [1]
Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  One Way « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.