Hoi,
Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jou. Ik wilde ook graag naar Canada komen om bij hem te wonen en te zien hoe dit zou lukken. Een werkvisum aanvragen is wel mogelijk, maar zoiets duurt vrij lang en je moet wachten tot je een visum hebt voor je naar Canada mag. Moest je eventueel een job offer kunnen vastkrijgen in Canada en de werkgever wil je daarmee helpen dan ben je al halverwege in Canada. Het probleem is dat de meeste werkgevers graag een werkvisum zien voordat ze jou een job willen geven, maar Immigration Canada ziet graag eerst een job offer in Canada voordat ze je een werkvisum willen geven.

Je kan bijvoorbeeld voor 6 maanden naar Canada als toerist (als je het geld daarvoor hebt) en dan naar een job zoeken en hopen dat je een job offer krijgt en zo een werk visum kan aanvragen. Dit is zowat de snelste manier. Een werkgever zal wel pas maar een job aan een buitenlander aanbieden als er geen permanent residents of Canadesen te vinden zijn voor die bepaalde job. Ik denk anders wel dat dit de enige manier is om in Canada een job te vinden. Je kan ook via je vriendin als common-law in Canada blijven, maar dan moet je je permanent resident aanvragen in Canada. Voor info over werken in Canada kan je eens kijken op de officiele emigratie website van Canada:
http://cic.gc.ca/english/work/index.aspDit is mijn situatie: ik ben in het jaar 2000 naar Vancouver verhuisd om bij mijn Canadese vriend te gaan wonen. Ik was was toen 25 en woonde nog bij mijn ouders en had dus geen eigen huis/appartement en werkte op dat moment op een tijdelijk contrast. Voor mij was het dus gemakkelijk om de stap naar Canada te zetten. Ik had goed wat kunnen sparen en mijn vriend in Canada had ook voldoende geld zodat ik voor 6 maanden tot 1 jaar gerust bij hem kon gaan wonen zonder dat ik moest werken. Als je als toerist gaat dan mag je dus niet werken in Canada. Ik was in Canada als toerist voor 6 maanden en heb het dan nog eens voor 6 maanden kunnen verlengen. Ik mocht toen dus niet werken, maar dat was geen probleem voor mij. Maar dit is anders voor iedereen natuurlijk.
Op 1 of andere manier is het me gelukt om te kunnen blijven voor 2 jaar als toerist omdat ik na 1 jaar de procedure was begonnen om me te registreren als verpleegkundige in British Columbia. Ik was verpleegkundige in Belgie en dat wilde ik hier dus ook doen. Dat is hetgene wat mijn toeristen visum telkens heeft kunnen verlengen. In juni 2002 was er een nieuwe wetgeving dat als je 1 jaar of langer met een Canadees samenwoonde kon je aanvraag doen voor permanent resident op de "Common-Law" (samenwonende) basis. We hebben alle papieren bij mekaar gezocht en de papieren waren opgestuurd in september 2002. Mijn procedure is dan van start gegaan in het midden van oktober 2002. We moesten dus zorgen dat we een bewijs hadden dat we 1 jaar op hetzelfde adres woonden. Wij zijn met mijn vriend zijn ouders naar een advocaat geggaan om een verklaring af te leggen dat wij 1 jaar samen woondenn en een serieuze relatie hadden. Van het moment dat mijn Permanent Resident aanvraag ontvangen was en in process was gegaan kreeg ik bericht van Immigration Canada. Dit was ongeveer een 3-4 maanden nadat ik mijn papieren had ingestuurd en in dat bericht stond dat ik onmiddellijk een open werkvisum mocht aanvragen voor 1 jaar (wat ze dan kunnen verlengen indien nodig totdat ze een besluit nemen over de permanent resident status). Ik heb zelfs gehoord dat sommigen de aanvraag van een werkvisum onmiddellijk meesturen met de PR aanvraag zodat ze na enkele maanden een open werkvisum krijgen terwijl ze wachten voor het resultaat van de PR aanvraag. Ik heb mijn PR card uiteindelijk ontvangen in januari 2004. We zijn in juli 2005 in Canada getrouwd en zijn nog steeds super gelukkig samen!
Ik hoop dat deze info je wat verder kan helpen en als je nog vragen hebt stel ze dan gerust (
abadjura@gmail.com)
Groetjes uit Vancouver,
Ann