Hey Bianca,
hmmm, 9 maanden ....... klinkt als :-).
Zeekakajakken is echt erg leuk om te doen. Het is voor ons zelf 1 van de redenen geweest om naar dit deel van Canada te verhuizen.
Ik zal proberen om een paar vragen en onzekerheden omtrent het zeekajakken op te helderen / weg te nemen.
De zeekajak heeft een succesvol ontwerp dat al honderden jaren door de inuit (eskimo's) wordt gebruikt voor allerlei doeleinden.
We hebben erg stabiele tweepersoons zeekajaks, waar je met zijn tweetjes in zit en hierdoor hoef je dus maar ongeveer de helft van de inspanning (ontspanning) te leveren. Ik, in m'n eenpersoons uitvoering, hou beginnende kajakkers in een 'dubbel' maar met moeite bij :-). Kajaks zijn stabiel, doordat het zwaartepunt net onder de zeespiegel ligt moet je wel heeeeel erg vreemde manouvres uithalen om de kajak om te laten gaan (we hebben het nog nooit meegemaakt, en dat houden we graag zo).
Er zit een voetbediend roer in, 1 persoon bepaald de koers (goede relatie therapie, haha) m.b.v. het roer zodat je geen lastigepeddelslagen hoeft te beheersen om te komen waar je wilt. De dubbele kajaks die wij momenteel hebben zijn van Canadese makelij en zijn door een toonaangevend kajak-tijdschrift uitgeroepen tot beste 'dubbele kajak van 2008'. Wij zijn gecertifeerd door de Sea Kayaking Guide Alliance of British Columbia en voldoen hiermee aan de standaard zoals deze door deze bond is vastgesteld. Ook hebben zij alle wateren geklacificeerd op een schaal van 1- 4. Klasse 1 is een meer en klasse 4 is de open oceaan. 'Onze' wateren zijn als klasse 2 aangemerkt en hiermee uitermate geschikt voor beginnende kajakkers.
Zo, nu ook wat leuke 'dingetjes'. Zeekajakken is de natuur beleven vanuit een hele ander invalshoek, laag vanaf het water en nagenoeg geruisloos. We vermijden grote open stukken zodat we altijd voldoende interessante kustlijn en eilandjes kunnen bewonderen. Veel zeeleven: zeesterren, krabben, zeekomkommers, anemonen zee-egels enz. Maar ook zeehonden (bijna altijd), Dall's Porpoises (doffijn-achtige, regelmatig) en Orca's (heeeel soms). Prachtige vogels: Bald Eagle, geweldige eendensoorten, schol-ekster, gieren, ijsvogel enz. In de kajaks kunnen we ontzettend veel lekkers meenemen en ook daar ontbreekt het niet aan.
Om het kort samen te vatten. Het moet een leuke, informatieve, dag (of dagen) worden zonder dat we 'camouflage kleding' aan trekken om op survival adventure te gaan (al kunnen we dat wel regelen :-)). Mail me gerust voor meer informatie. We hebben voldoende kennis van West Canada en uiteraard nog meer van de Sunshine Coast. Ik help jullie graag op weg ...............

Groetjes en een hele goede jaarwisseling!
John.