Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21 Mei 2012, 16:10:18
2583 aantal berichten in 470 topics door 3035 geregistreerde leden
Nieuwste lid: adrie

Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  Reis plannen Jasper NP 0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: Reis plannen Jasper NP  (gelezen 563 keer)
ariealias
Newbie
*

« Gepost op: 3 Maart 2009, 22:21:27 »

hallo, we zijn een reis aan het plannen met als start Vancouver en willen dan via Kamloops of noordelijk rijden naar Jasper, of via Revelstoke en vandaar het Jasper NP in. Als we via Revelstoke gaan dan denken we erover om de Icefield parkway naar Jasper te rijden daar te overnachten, 1 a 2 dagen en dan weer terug naar Banff voor een dag of 2. Kan iemand ons zeggen wat de beste manier is om dit te ondernemen.

Arie.
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #1 Gepost op: 3 Maart 2009, 23:52:25 »

Hoi Arie,

Wat een leuke vooruitzicht! De Rockies zijn echt geweldig!
Om jouw vragen goed te kunnen beantwoorden zou ik graag nog een paar dingen van je willen weten, zoals:
Hoe veel dagen heb je te besteden?
Reis je met een camper of met een gewoon auto?
Ga je aansluitend aan je verblijf in de Rockies weer terug naar Vancouver of lever je de auto / camper elders weer in?

Als je een rondje Vancouver - Vancouver maakt, is het in mijn ogen verstandiger de via de noordelijke route naar Jasper te rijden, dan via de Icefield Parkway naar Banff en vervolgens via Revelstoke en de Okanagan weer terug naar Vancouver. Uiteraard kun je deze route ook andersom rijden.
Als je echter een enkele reis Vancouver - Calgary / Edmonton plant, zou je een keuze moeten maken tussen de noord en de zuidroute. Je zou zelfs nog kunnen kiezen voor een nog zuidelijker traject langs de Amerikaanse grens en door de Kootenays naar de Rockies. Ook erg mooi en veel minder toeristisch. De Icefield Parkway mag je echter zeker niet missen. Eigenlijk heb je aan een dag niet genoeg, om alle mooie plekjes langs deze schitterende weg te verkennen. Vandaar dat er best wat te zeggen valt voor je voorstel om hem eerst van zuid naar noord en vervolgens van noord naar zuid te berijden, met een paar dagen in Jasper tussenin. Je zou je dan op de heenweg op de ene helft kunnen concentreren en op terugweg op de andere helft.
Waar je ook langs gaat, in Jasper moet je zeker een dag of twee blijven, want er valt een hoop te zien en te doen. Bovendien zijn de meeste bezienswaardigheden vanuit de plaats Jasper niet echt naast de deur, maar op tenminste 30 tot 50 km rijden. Alleen een paar kleinere meren en de Jasper Tramway liggen binnen handbereik.
Wat ik zeker niet zou doen is van Revelstoke in een ruk naar Jasper rijden. Daar liggen veel te veel mooie parken en bezienswaardigheden tussenin. Denk aan Glacier NP, Yoho NP, Lake Louise etc. Zeker Yoho verdient een hele dag en ook rondom Lake Louise valt genoeg te zien en te doen om je tenminste een volle dag te vermaken. Glacier NP is wat kleiner en behalve een paar korte wandelingen en het uitstekende visitors centre op Rogers Pass valt er niet zo veel te zien. Tenminste niet als je geen tijd voor uitgebreide wandelingen hebt.
Ik hoop, dat ik je hiermee een beetje verder kon helpen. Als je ons nog een beetje meer details laat weten, kunnen we je wellicht nog beter verder helpen.
Groetjes,
Franziska
ariealias
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 5 Maart 2009, 21:57:35 »

Hai  Franziska,
we gaan een auto tour maken van Portland naar LA. via Seattle (Boeing fabr) naar Vancouver en dan ri Jasper. we hebben in totaal 27 dagen de tijd wel al hotel in Las Vegas geboekt en in LA. we hebben een dag of 5/6 de tijd rondom Jasper en Revelstoke. Daarna via Calgary ri Waterton. dan naar het zuiden ri Salt Lake City via Bozeman en Yellowstone NP. Dan verder naar Moab (Arches NP), Monument Valley en dan de Grand Canyon. Daar zijn we vorig jaar geweest 1 nacht en dat was veel te kort daarom nu 2 nachten. Verder naar Las Vegas, San Diego, Anaheim en LA. We willen zeker wel wat korte wandelingen doen in Jasper en de andere parken. kortom we verheugen ons nu al weer op deze trip. wellicht heb je nog wat verdere info over de route in Canada.

groetjes

Arie
Hans B
RV USA always wanted to experience the impossible, do it the American way. Go RVing.
Jr. Member
**

Gehele zomer 2008 TE HUUR

« Antwoord #3 Gepost op: 5 Maart 2009, 22:12:24 »

Ik heb de gehele route op m'n routeplanner gemaakt (kan op deze site geen plaatje tonen). 3500 mile, rechtstreek, kale route.
Er is zo enorm veel te zien, dat ik denk dat je veel gaat missen door het zo snel te doen.

Ik reis al jaren met een camper, is misschien iets langzamer, maar gebruik voor dergelijke routes de dubbele tijd (8 weken).

Hans
dedas
Full Member

« Antwoord #4 Gepost op: 5 Maart 2009, 22:45:40 »

Sorry, Arie, maar dit is GEKKENWERK Tongue Cry Als ik zo op reis moest, bleef ik liever thuis.
Hans B
RV USA always wanted to experience the impossible, do it the American way. Go RVing.
Jr. Member
**

Gehele zomer 2008 TE HUUR

« Antwoord #5 Gepost op: 6 Maart 2009, 10:47:54 »

Arie,

pak eens een Europese kaart. Als je een route van 3500 mile (=5500 km) zou maken, kom ik tot de volgende:

Amsterdam-Barcelona (1500) Barcelona-Rome (1300) Rome-Wenen (1100) Wenen-Berlijn (750) Berlijn-Amsterdam (650) = 5300 km

In 4 weken, zeg nou zelf ...........................

Hans
pietervds
Newbie
*

« Antwoord #6 Gepost op: 6 Maart 2009, 13:58:25 »

Deel van vakantie/reizen is natuurlijk het onderweg zijn, maar af en toe moet je ook om je heen kijken en van de omgeving genieten, frisse lucht snuiven etc.
ariealias
Newbie
*

« Antwoord #7 Gepost op: 6 Maart 2009, 21:21:38 »

dank voor je reactie Hans, maar ik reken op gemiddeld 250 km per dag en soms wat langer op deze manier zien we erg veel en wij houden wel van een ritje. overigens vind ik rijden in de States gewoon ontspannend en ja ieder zo zijn meug.

Arie
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #8 Gepost op: 6 Maart 2009, 23:50:59 »

Sorry Arie, maar ik moet me bij de rest hier aansluiten. Je route is echt veel te ambitieus als je ook nog iets van het landschap wilt zien, wat kleinere wandelingen wilt doen etc. 250 km per dag lijken misschien niet zo veel, maar wil je ergens een dag of twee verblijven, dan zul je de volgende dag minstens het dubbele moeten rijden om op tijd de eindstreep te halen. Omdat ik echt een heel grote Canadafanaat ben zeg ik het volgende dan ook met veel pijn in mijn hart: Met maar 27 dagen om van Seattle naar LA te rijden, zal ik het Canadese gedeelte van jullie reis helemaal laten schieten, want het verdient echt meer tijd en aandacht dan jullie eraan kunnen besteden.
Neem bij voorbeeld Jasper: Het plaatsje Jasper op zich stelt weinig voor. Het is de omgeving, die erg mooi is. Maar een van de hoofdattracties van dit park Maligne Lake ligt al op bijna 50 km rijden van de plaats Jasper zelf. Wil je onderweg ook Maligne Canyon bezoeken en evt. een boottochtje naar Spirit Island maken of een korte wandeling, dan is het een dagvullend programma. Rijden van Seattle naar Jasper duurt op zijn minst 2 dagen. En dan ben je echt alleen maar aan het rijden, terwijl langs de weg prachtige natuurgebieden zoals bij voorbeeld Wells Gray PP liggen. In Jasper ben je tenminste 1 hele dag nodig, liever twee of meer. Ook over de Icefield Parkway doe je minimaal één hele dag. Voor Yoho NP moet je eveneens een dag uittrekken. En hetzelfde geldt voor Banff NP, waar je eigenlijk twee hele dagen moet blijven, want zowel rond Lake Louise als ook rond Banff valt er een hoop te zien. En dan heb ik het nog niet eens gehad over Mount Revelstoke NP, Glacier NP, Kootenay NP en Kananaskis Country.
250 km lijkt misschien niet veel, maar als je onderweg gaat stoppen om iets te bekijken of een korte wandeling te doen, is de dag zo om.
Ik raad je daarom met klem aan: Schrap Canada deze keer uit je route en geniet van een iets rustiger reistempo in de States. En neem een andere keer uitvoerig de tijd om West-Canada te verkennnen.
Groetjes,
Franziska
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #9 Gepost op: 7 Maart 2009, 13:31:06 »

Hoi Arie,
Daar ben ik nog weer. Ik gebruik voor het bepalen van de maximale afstand van mijn reisroute altijd de formule uit het boekje 'Camperreizen USA & Canada' van Aad Struijk. De formule is eigenlijk bedoeld voor het reizen met een camper, maar is een klein beetje aangepast ook voor een gewone auto te gebruiken. De formule werkt als volgt, ik citeer:

1. Neem het aantal dagen waarop u de camper volledig tot uw beschikking heeft ( dus exclusief de ophaal- en inleverdag) en deel het aantal door twee. De uitkomst is wat ik het aantal (fictieve) rijdagen noem.
2. Bepaal hoeveel mijl (kilometers) u gemiddeld op een rijdag wilt afleggen. Heeft u een grote route op het oog en heeft u geen bezwaar tegen af en toe een forse rit om een afstand te overbruggen, kies dan een hoog gemiddelde; doet u liever wat rustig aan, dan neemt u een laag gemiddelde. Ergens tussen de 200 en 300 mijlen is een goede leidraad. Vermenigvuldig het aantal mijlen dat u gekozen heeft met het aantal rijdagen. De uitkomst is de maximale afstand die u tijdens uw vakantie redelijkerwijs kunt afleggen, terwijl u ondertussen voldoende tijd overhoudt voor recreatie en bezichtigen van bezienswaardigheden, genieten van de omgeving etc.
3. Neem 90% van de bovenstaand berekende maximale afstand als uitgangspunt voor het samenstellen van uw route. Het 'verlies' van 10% calculeer ik in voor extra rijden (boodschappen doen, rondrijden in nationale parken, camping zoeken, verkeerd rijden, bewust van de route afwijken omdat u - onderweg - op iets bijzonders bent geattendeerd etc.

Vertaald op een reis met een gewone huurauto hoef je onder nr. 1 waarschijnlijk maar één dag af te trekken, want huurauto's huur je per 24 uur en bovendien zijn ze gelijk rijklaar. Je hoeft niet eerst nog een instructievideo te bekijken, koffers uit te pakken, boodschappen te doen etc. Neem gewoon het aantal dagen, dat je de auto volledig ter beschikking hebt.
Ook kun je over het algemeen met een huurauto een iets hoger gemiddelde aanhouden dan met een camper. Persoonlijk zit ik ook op een rijdag niet graag langer dan 3 tot 4 uur in de auto, dus voor mij zal 300 km een redelijke afstand zijn. Hou er rekening mee, dat je vaak niet op snelwegen zult rijden en dat je dus niet veel harder dan 80 km per uur zult kunnen rijden. Dat geldt zeker voor de Rockies. Op de Icefield Parkway heb je zelfs een snelheidslimiet van 70 km / h.
Punt 3 zal ik ook voor het rijden met een gewoon auto aanhouden, want je maakt uiteindelijk altijd meer kilometers dan eerst verwacht. Boodschappen doen is misschien niet van toepassing, maar je zult wel zo af en toe omwegen moeten rijden op zoek naar een hotel. Bezienswaardigheden in de nationale parken liggen vaak mijlenver uit elkaar, dus rijd je ook op een 'rustdag' in een nationaal park al snel een paar honderd kilometer. Vaak zijn de hotels in tegenstelling tot de campings ook niet in of direct bij het park. Dus je moet dan ook nog aan- en afrijroute bijtellen.

Uitgaand van 26 dagen autohuur en een rijafstand van 300 km per dag, kom ik dan op een maximale routelengte van ongeveer 3500 km. Als je het Canadese gedeelte van jouw reis schrapt, is je route ongeveer 3650 km lang. Dat is nog steeds meer, dan ik zou willen rijden, maar met een iets hoger gemiddelde per rijdag is dat wel te doen. Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf een keuze maken, waar jij je prettig bij voelt. Maar omdat je al zelf aangaf, dat je één dag Grand Canyon de vorige keer veel te kort vond, dacht ik, dat het geen kwaad kon, als je een beetje meer rust in je route inbouwt. Want behalve de Grand Canyon zijn er nog zo veel mooie plekken langs de route. Neem bij voorbeeld Yellowstone, een enorm groot park, die je in één dag nooit kunt zien. Ook in Moab moet je minstens twee dagen stoppen, om Arches en Canyonlands te kunnen bekijken. Canyonlands heeft zelfs twee aparte gedeeltes met verschillende ingangen en beide zijn een bezoekje meer dan waard. Dus ik zal zelfs drie dagen in Moab verblijven. Maar goed, dat is mijn eigen mening. Jij moet je eigen keuze maken.

Alvast heel veel succes bij het verdere uitwerken van de route!
Groetjes,
Franziska

Pagina's: [1]
Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  Reis plannen Jasper NP « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.