Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21 Mei 2012, 17:09:19
2583 aantal berichten in 470 topics door 3035 geregistreerde leden
Nieuwste lid: adrie

Canada Forum  |  Reizen  |  Waardevolle tips  |  Beste reisperiode 0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: Beste reisperiode  (gelezen 2542 keer)
Gian
Gast
« Gepost op: 5 Mei 2006, 08:57:46 »

Beste reisperiode

Een beste reisperiode is er eigenlijk niet echt. Elke periode heeft zo zijn eigen voor- en nadelen, maar over het algemeen genomen is de meest ideale periode van halverwege mei tot eind september.

Wij zijn in het voorseizoen (maart, april, mei) gegaan. Het is dan op de weg, de camping en ook bij bezienswaardigheden nog lekker rustig. Geen ladingen toeristen die de rust verstoren. En vaak kun je profiteren van de lagere prijzen op toegangskaarten en privé campings. Statistisch gezien valt er in mei trouwens het minste neerslag. Maar in deze periode moet je er wel rekening mee houden dat nog niet alle wegen, wandelroutes, campings en bezienswaardigheden open zijn, zeker niet in de omgeving van de Rocky Mountains, omdat daar nog veel sneeuw ligt. Meestal is vanaf Victoria Day (maandag voor 25 mei), oftewel het 'May long weekend', alles open. De kans op het zien van beren is in deze lentemaanden een stuk groter, want ze zijn, net uit hun winterslaap, actief op zoek naar eten. Ook zijn er veel jonge dieren te zien en staan in de Okanagan Valley veel fruitbomen schitterend in bloei.

Er is een reden waarom het hoogseizoen (juni, juli, augustus) het hoogseizoen is: goed weer, vele evenementen en alle bezienswaardigheden en wegen zijn open. Een populaire periode dus, waardoor je wel meer te maken krijgt met volgeboekte hotels, rijen voor kassa's en de hoogste tarieven. Ook campings lopen tegen het einde van de ochtend al vol, dus maak tijdig een reservering. Het hoogseizoen is de meest ideale tijd voor een bezoek aan de Rocky Mountains, want dan zijn alle autowegen en wandelpaden eindelijk sneeuwvrij en toegankelijk. Wil je echt kamperen met een tent, dan is het hoogseizoen je enige optie. In het voor- en najaar is kamperen vaak verboden, omdat een tentdoek geen bescherming biedt tegen wilde dieren zoals beren.

Het naseizoen (september, oktober, november) is weer net zo rustig als het voorseizoen. Maar vanaf Labour Day (eerste maandag in september) zullen veel bezienswaardigheden en campings weer dicht gaan voor de winter. De bossen krijgen steeds meer hun schitterende herfstkleur. In deze periode zijn er veel elanden te zien met inmiddels volgroeide geweien. Met veel geluid gaan ze op zoek naar een partner. Beren zullen zich nu minder laten zien. Voor het maken van mooie natuurfoto's is de late zomer ideaal.

Het laagzeizoen (december, januari, februari) wordt gevormd door de koude en natte wintermaanden. De dagen worden steeds korter, wat vooral in de bergen goed te merken is. De meeste campings zullen gesloten zijn. Voor de wintersport zijn de condities in Canada ideaal met veel poedersneeuw. Whistler krijgt 's winters zo'n drie meter sneeuw en ook in Sunshine Village bij Banff valt veel sneeuw. In Vancouver en de westkust komt de temperatuur zelden beneden nul, dus is het verkennen van deze omgeving ook in dit seizoen nog goed te doen.
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #1 Gepost op: 24 Mei 2007, 21:29:39 »

Deze post van Gian is dan weliswaar al een jaar oud, maar nog net zo actueel als toen. Ik mis maar een klein dingetje. Het grote voordeel van reizen in september (in tegenstelling tot juni, juli en augustus) vind ik persoonlijk, dat de ergste muskietenplaag dan voorbij is. Ik kan me nog heel goed een kanotocht begin juni herinneren, waarbij ik zowat leeg geprikt werd. In september hadden we daar geen last meer van, want na de eerste nachtvorst is deze plaag meestal over.
Tessa
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 13 September 2007, 10:45:51 »

Hallo,

Ik weet niet of ik in dit topic mag reageren maar anders hoor ik het graag ..

er staat in de info boven dat in het najaar al campings e.d. dicht zullen gaan. Mijn vraag is of dit echt heel erg te merken is in het feit dat je lang zoekt nar een camping of dat het allemaal wel meevalt. Wij willen (5 pers) volgend jaar sep 3 weken naar canada gaan.

Ik hoor het graag, Gr Tessa

Pieter79
2e forum beheerder
Sr. Member

« Antwoord #3 Gepost op: 13 September 2007, 16:05:16 »

WELKOM TESSA!
Natuurlijk mag je hier reageren hoor!

Om je een antwoord te geven op je vraag: Ik weet het niet precies voor campings maar het lijkt mij inderdaad wel zo dat de meeste in oktober wel een keer dicht gaan alleen heb ik daar zelf geen ervaring mee. Willen jullie met een camper reizen en daarin overnachten of in een tent (en dan met een huurauto rond trekken)? Je hebt wel het geluk dat bijna alle motels en hotels het hele jaar open zijn dus in geval van nood kun je daar nog altijd terecht.

Heeft misschien iemand anders van de members op dit forum wel ervaring met camperen en campeerterreinen?

Gr. Pieter
dedas
Full Member

« Antwoord #4 Gepost op: 13 September 2007, 17:04:33 »

Hallo Tessa,
Je hoeft niet bang te zijn dat er geen plekjes te vinden zijn.
Het klopt dat in september veel campgrounds dicht gaan. Bijna alle Provincial Campgrounds sluiten b.v. na
Labour Day Weekend (Labour Day is een nationale feestdag in Canada en valt altijd op de eerste maandag in september. Hou daar wel rekening mee als je je reis boekt, want dat is zo ongeveer het drukste weekend in Canada).
Er blijven echter nog genoeg campings open. Veel privé gerunde campings over het algemeen tot ongeveer medio/eind oktober.
Zelf reis ik altijd in voor-of najaar. Zaterdag vertrek ik voor 4 weken voor een tocht naar Buffalo Wood National Park in het noorden van Alberta en Yellowknife in de North Western Terrritories. Helaas kan ik je nu dan ook niet meer zoveel informatie geven, maar als ik terug ben kan ik je, als je wilt, zeker nog wel aan meer info helpen over bezienswaardigheden, campgrounds, hotels, etc.

Groet,
Wallie
John
Jr. Member
**

You're welcome in Powell River, BC.

« Antwoord #5 Gepost op: 14 September 2007, 07:49:22 »

Hoi Tessa,

hier in / nabij Powell River aan de Sunshine Coast blijft ten minste 1 Provincial Campground (Saltery Bay) het gehele jaar geopend. Buiten het seizoen is het zelfs gratis kamperen maar men garandeerd niet dat alle faciliteiten voor handen zijn. In dit geval stromend water, maar als je bijv. met een camper reist ben je zelf voorziend. En ook hier zijn prive campings (Willingdon Beach Campground, Y-knot Campground) het gehele jaar door geopend, met alle faciliteiten.

Groet,

John.

En Wallie, veel plezier in Canada de komende weken!  Grin
« Laatste verandering: 14 September 2007, 07:53:26 door John » Gelogd
dedas
Full Member

« Antwoord #6 Gepost op: 14 September 2007, 15:20:43 »

Grin Grin Grin

Dank je wel, John.

Only 26 hours, 40 minutes to go, but who's counting? Grin Grin Grin Grin

Gr. Wallie
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #7 Gepost op: 8 Oktober 2007, 11:01:31 »

Hoi Tessa,
Ik was net in Canada toen jij jouw vraag op dit forum zette. Vandaar, dat ik pas nu reageer. Daarvoor kan ik je nou echt up to dat informatie geven over openingstijden van campings in West Canada, want wij zijn net zaterdag van een vierweekse trip met een camper teruggekomen. Alhoewel inderdaad een aantal campings na het Labour Day weekend sluiten (eerste weekend van september), blijven er genoeg open en hoef je echt niet bang te zijn, dat je geen camping zult vinden. Hier een kleine overzicht van de situatie, die wij hebben aangetroffen.
BC: Hier zijn de meeste campings tot ten minste begin oktober open (ook de meeste provincial park campgrounds). Veel privé campings in toeristisch interessante gebieden en in gebieden met een iets milder klimaat zoals de Okanagan en de oostkust van Vancouver Island blijven zelf het hele jaar door open.
De Rockies (nationale parken Jasper, Banff, Yoho, Kootenay): De meeste kleinere campings gaan na labour day dicht. Zo is bij voorbeeld langs de Icefield Parkway alleen nog de camping bij het Columbia Icefield (alleen tenten) en de camping van Mosquito Creek (campers welkom, maar geen hook-ups aanwezig) open. In Jasper zijn Whistlers Campground (met hook-ups) en Pocahontas (zonder hook-ups) tot begin oktober open. Daarna kun je terecht op Wapiti Winter Campground (alleen elektriciteit). Ook in Lake Louise en Banff blijft een camping het hele jaar open (meestal alleen met elektriciteit). Ook Kootenay en Yoho NP bieden mogelijkheden, om 's winters te kamperen, maar deze campings hebben dan helemaal geen faciliteiten, dus geen hook-ups, geen douches, geen stromend water en vaak alleen 'pit toilets' (zonder waterspoeling). Natuurlijk heb je met een camper in principe alles bij de hand. Toch hebben wij meestal een camping met hook-ups genomen en dat om de volgende redenen: Douchen in de camper vonden wij vanwege de krappe ruimte niet echt prettig. Bovendien is de watertank van de camper niet erg groot. Als je dus niet op de waterleiding aangesloten bent en je gaat in de camper douchen, raakt het water in de tank al heel snel op. Maar natuurlijk kun je het ook een paar dagen zonder douchen volhouden. Een tweede punt is, dat je zonder stroomaansluiting jouw camper alleen over langere tijd kunt verwarmen, als je gebruik kunt maken van een generator. De verwarming werkt in principe op gas, maar de bijbehorende ventilator werkt op stroom. Als je geen stroom-hook-up en geen generator hebt, doet deze ventilator een beroep op de huishoudbatterij van de camper en die raakt dan binnen ongeveer 2 uur uitgeput. Natuurlijk kun je een extra trui aantrekken en buiten een kampvuurtje stoken, maar bij de nachttemperaturen onder nul was het in de Rockies toch aangenaam, dat we 's ochtends even een beetje konden stoken.
Hoe het met campings buiten de nationale parken in Alberta gesteld is, weet ik niet precies. Wij zijn er deze keer niet geweest. Maar ik kan me voorstellen, dat het daar ongeveer net zo is als in BC. Dat wil zeggen, dat de meeste campings begin oktober sluiten, maar ook enkele het hele jaar door open blijven, zij het met wat minder faciliteiten.
Samenvattend kan ik je verzekeren, dat het met name in september zeker geen probleem is een camping te vinden. Behalve in Jasper, waar de plaatsen met hook-ups erg beperkt zijn, hebben we ook nergens van tevoren gereserveerd. We hebben overal zonder problemen een plekje gevonden. Let wel: Als je met labour day al in Canada bent, is reserveren wel aan te bevelen, want op dit lang weekend trekken de Canadezen er massaal op uit. Ook op andere plekken is het in het weekend aan te raden, vroeg bij de camping te zijn. In Tofino op Vancouver Island kregen we om 14 uur op een vrijdagmiddag nog net het laatste plekje met stroom en water toegewezen. Zonder voorzieningen was er trouwens nog wel genoeg plek.
Als je nog meer specifieke vragen hebt, hoor ik het wel. Groetjes,
Franziska

PS: Wallie, ben je al weer thuis? En hoe was het in Wood Buffalo Park? Heb je het noorderlicht nog gezien?
Pagina's: [1]
Canada Forum  |  Reizen  |  Waardevolle tips  |  Beste reisperiode « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.