Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21 Mei 2012, 17:29:32
2583 aantal berichten in 470 topics door 3035 geregistreerde leden
Nieuwste lid: adrie

Canada Forum  |  Algemeen  |  Canada Algemeen  |  Verschil USA en Canada 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Auteur Topic: Verschil USA en Canada  (gelezen 2572 keer)
Batman
Newbie
*

« Gepost op: 7 Juni 2006, 20:28:28 »

Hallo allemaal,

]Ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is Peter en ben inmiddels 28 jaar. Gek genoeg ben ik eigenlijk een vreselijke USA-freak. Stiekum heb ik altijd de droom gehad om daarheen te verhuizen. Maar dit is nagenoeg onmogelijk.... Daarom is mijn oog op Canada gevallen. Wat ik overigens ook een heel mooi land vind. Emigreren naar Canada is voor mij een stuk makkelijk vanwege hetfeit dat ik ook over een Canadees paspoort kan beschikken. Voorlopig is het alleen nog maar dromen over een verhuizing naar noord-Amerika.

Nu vroeg ik mij eigenlijk af wat de meeste cultuurverschillen zijn tussen de USA en Canada? Dan heb ik het over gewoontes, werk, politiek en qua zorgstelsel bijvoorbeeld. Wie kan mij aan een antwoord helpen. Ik ben inmiddels in de boeken gedoken, maar ben ook benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit allemaal aan den leve hebben ondervonden.

Groet
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #1 Gepost op: 8 Juni 2006, 08:54:07 »

Grin Grin Grin Grin

Ze hebben in Canada Bush niet... Ik heb nou niet het idee dat de Canadezen zo blij zijn met de Amerikanen, en hun manier van politiek drijven. Maar goed, dat heb ik nog niet ondervonden, dat vertelde mijn nichtje, die geboren en getogen Canadese is  Grin
Batman
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 8 Juni 2006, 21:13:44 »

Ik heb ook het idee dat Canada een stuk Europeser is dan de hele VS bij elkaar. Het schilt inderdaad dat zij geen Busch hebben.
Sol
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Juli 2006, 11:55:06 »

Ik vind de mensen aardiger. Niet dat de Amerikanen niet aardig zijn, maar er is toch verschil. In Vancouver vroegen mensen of ze je konden helpen met de weg wijzen enzo. Je hebt sneller een gesprek met iemand.  Ok, ik heb wel een keer een aanvaring gehad met een Canadeze park ranger in Banff NP... Ik had zijn handgebaren anders opgevat en toen viel hij heel erg tegen me uit... maar laten we dat maar beschouwen als een uitzondering.  Wink
canadianEH
Newbie
*

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Juli 2006, 18:23:25 »

canadezen zijn aardig
amerikanen arogante honden met een te grote bek

canadezen bemoeien zich nergens mee of weinig buiten canada
amerika bemoeit zich met heel de wereld en dan achteraf janken als er wat gebeurd
en zo kan je nog wel effe doorgaan

Gian
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Juli 2006, 11:38:31 »

canadezen zijn aardig
amerikanen arogante honden met een te grote bek

canadezen bemoeien zich nergens mee of weinig buiten canada
amerika bemoeit zich met heel de wereld en dan achteraf janken als er wat gebeurd
en zo kan je nog wel effe doorgaan

Je moet niet alle mensen over 1 kam scheren ... das niet netjes ... kijk eens hoeveel
mensen het niet eens zijn met Bush  Angry
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #6 Gepost op: 24 Juli 2006, 13:03:29 »

Dat ben ik wel met je eens Gian... Alleen kun je dan nooit meer de verschillen tussen het ene en het andere land uitleggen.

Ik bedoel, niet elke willekeurige Canadees is aardiger dan een willekeurige Amerikaan. Er wordt over "de Canadees" geroepen dat ze allemaal van pay check naar pay check leven. Ik geloof daar helemaal niks van. Zal zeker vaak gebeuren, maar toch echt niet allemaal hoor! Net zo min als in NL...

Nou ben ik nog nooit in de US geweest, en ken ik het alleen van TV, dus ik kan alleen maar vergelijken tussen Nl en Canada, maar echt veel verschil? Ze zijn relaxter, maar das logisch als je niet als mieren op een hoopie leeft zoals hier in de Randstad. Meer ruimte om je heen houdt in: meer ruimte in je hoofd. Maar dat zullen veel Amerikanen ook wel hebben (zolang je niet in LA of New York woont, lijkt mij  Grin).

Ik vind mijn Canadese nichtje en haar gezin erg aardig, maar mijn Amerikaanse oom ook...

Ik heb begrepen (maar dus alleen van anderen!!) dat je in Amerika bij wijze van spreken, niet geholpen wordt, zonder ziektekostenverzekering. En dus theoretisch zou kunnen sterven op de trappen van het ziekenhuis. Dat gebeurd in Canada dus niet. Daar ben je gewoon verzekerd. Voor de meest triviale dingen dus. Niet voor ambulace vervoer bijvoorbeeld... Maar dat hangt dan ook weer af van de provincie waar je in woont...

Ach, het is gewoon een heel mooi land, met zijn nukken en zijn grillen, net als elk willekeurig land. Bij ons was het in ieder geval liefde op het eerste gezicht!  Grin
Pieter79
2e forum beheerder
Sr. Member

« Antwoord #7 Gepost op: 24 Juli 2006, 13:50:31 »

Ik ben in beide landen geweest, verschillende keren, en ik moet zeggen dat er geen verschil is als je op vakantie bent. Daar bedoel ik mee dat de mensen in de hotels ongeveer hetzelfde zijn, in de supermarkten en in de Nationale Parken.

Wat de verschillen zijn als je er zou leven, m.b.t. contacten met officiële instanties, het ziekenhuis of de bank dat zou ik niet echt weten.
canadianEH
Newbie
*

« Antwoord #8 Gepost op: 27 Juli 2006, 16:59:53 »

Dat ben ik wel met je eens Gian... Alleen kun je dan nooit meer de verschillen tussen het ene en het andere land uitleggen.

Ik bedoel, niet elke willekeurige Canadees is aardiger dan een willekeurige Amerikaan. Er wordt over "de Canadees" geroepen dat ze allemaal van pay check naar pay check leven. Ik geloof daar helemaal niks van. Zal zeker vaak gebeuren, maar toch echt niet allemaal hoor! Net zo min als in NL...

Nou ben ik nog nooit in de US geweest, en ken ik het alleen van TV, dus ik kan alleen maar vergelijken tussen Nl en Canada, maar echt veel verschil? Ze zijn relaxter, maar das logisch als je niet als mieren op een hoopie leeft zoals hier in de Randstad. Meer ruimte om je heen houdt in: meer ruimte in je hoofd. Maar dat zullen veel Amerikanen ook wel hebben (zolang je niet in LA of New York woont, lijkt mij  Grin).

Ik vind mijn Canadese nichtje en haar gezin erg aardig, maar mijn Amerikaanse oom ook...

Ik heb begrepen (maar dus alleen van anderen!!) dat je in Amerika bij wijze van spreken, niet geholpen wordt, zonder ziektekostenverzekering. En dus theoretisch zou kunnen sterven op de trappen van het ziekenhuis. Dat gebeurd in Canada dus niet. Daar ben je gewoon verzekerd. Voor de meest triviale dingen dus. Niet voor ambulace vervoer bijvoorbeeld... Maar dat hangt dan ook weer af van de provincie waar je in woont...

Ach, het is gewoon een heel mooi land, met zijn nukken en zijn grillen, net als elk willekeurig land. Bij ons was het in ieder geval liefde op het eerste gezicht!  Grin

hoe kan je nou vergelijken
je hebt toch nooit in canada gewoond?
en ja je nicht ok ik heb ook een oom in australie zeg ik ook niet dit of dat heb er zelf nooit gewoond
enne wacht maar als je er woon hoor je het vaker dat ze pay check to pay check leven
enne amerika als je niet verzekerd bent helpen ze je niet
maare
weet niet precies waar jij heen ga maar in canada is je verzekering via je werk geregeld moet je dus wel effe een baan zoeken met 100% benefits
zo niet betaal jij ook gewoon cash bij een tandarts ofzo
enne wat werken betreft
als er geen werk is  they lay you off
heb je ook niks

maar laten we nou effe eerlijk zijn
praat niet over alle yankee s maar denk wel 90% vinden zich en hun land toch verschrikkelijk goed enzo
en kijk maar naar het nieuws bemoeien zich toch echt overal in de wereld mee
dan moet je ook niet raar staan te kijken als er iets ergs gebeurd
ja als ik me ook met jan en alle man bemoei  heb je weleens kans dat je de verkeerde tref.
moet je achteraf ook niet janken
ik ben er nu 8 keer geweest
heb met 2 samen gewerkt
ja ik vind het arrogante honden met een te grote bek
komen in canada werken en kleineren canadezen en geven je een grote bek

Pieter79
2e forum beheerder
Sr. Member

« Antwoord #9 Gepost op: 27 Juli 2006, 17:52:33 »

Het ligt er denk ik ook aan hoe je jezelf opstelt tegenover Amerikanen of Canadezen. Je moet je er van bewust zijn dat sommige gebruiken of (ongeschreven) regels anders zijn dan in het land waar je woont. Tot nu toe ben ik in beide landen nog geen onaardige mensen tegengekomen.
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #10 Gepost op: 27 Juli 2006, 18:05:06 »

Hier in NL betaal je ook cash bij de tandarts, tenzij je je bijverzekerd (zelf! want je werkgever doet dat niet voor je...). Van het ziekenhuis krijg je ook een rekening voor een preventief onderzoek. Verzekering in NL betaald die dus niet. 5 van de 10 mensen in NL leven ook van loonstrook naar loonstrook. Maar niet allemaal. Wij hebben een eigen zaak, denk je nou echt, dat als er geen werk is, of je je poot gebroken hebt, dat je inkomsten hebt? Ik ben niet achterlijk, alles wat jij nu verteld, wist ik al. Maar is dat een probleem? Voor mij niet, want er is kennelijk weinig verschil tussen ondernemer zijn in NL, of werknemer in Canada. Ik weet niet of je weet hoe hier de ziektenkosten geregeld zijn? Voor een ondernemer dus niks, nada, noppes.

Jij vindt "de Amerikanen" arrogante honden, mag best, maar jij hoeft mij nu niet te zitten kleineren. Ik heb een aantal mensen leren kennen in Canada, maar ja, die zullen wel "upper-class" zijn, maar ze leven niet van pay-check naar pay-check.

"de Amerikaan" bestaat niet, net zo min als "de Canadees" of "de Nederlander". Er zijn meer dan zat Amerikanen die het niet eens zijn met het politieke beleid van hun land, net zoals we het hier niet allemaal eens zijn met Balkenende. Amerikanen zijn patriotisch opgevoed, net als de Canadezen. Nederlanders daarentegen zijn absoluut niet patriotisch opgevoed, ik denk zelfs dat de meerderheid niet weet wanneer Prins Willem-Alexander jarig is. Hier zie je echt geen vlaggen hangen, in Noord Amerika vrijwel overal.

Maarre, ik zal je niet meer verdedigen hoor, als je weer eens grof uit de hoek komt... Sad
Canadarc
Newbie
*

« Antwoord #11 Gepost op: 27 Juli 2006, 19:20:55 »

Ik zit al een tijdje mee te lezen op dit forum en had al die tijd zoiets van, zal ik me inschrijven of niet? Druk bezig met de emigratie naar Canada en druk doende alle zaken te regelen die daar mee gepaard gaan kwam het er maar niet van. Maar nu moest het er maar van komen want ik lees met verbazing de reactie van een canadianEH die door pure frustratie niet eens meer een redelijke discussie kan voeren.

Behalve onnodig grof taalgebruik op een openbaar forum vind ik dat er onnodig kwetsend wordt gepost. Dus je weet alleen wat van een land als je er woont? Nou, ik woon er nog niet maar weet van Canada en zijn gebruiken, wetten en andere zaken meer dan die in Nederland. Heb er aardig wat familie wonen en ik heb er regelmatig contact mee, dus waarom zou Brennie minder geinformeerd zijn dan een canadianEH met zijn grote mond?

Ook ik werk dagelijks met Nederlanders maar ook met Amerikanen en ik geef toch echt de voorkeur aan Amerikanen want over het algemeen gaat deze verstandhouding veel relaxter.

In Nederland moet je je ook overal voor bijverzekeren dus daar is ook geen verschil meer en de vanzelfsprekendheid dat je in NL nog geld krijgt als je niet meer werkt is ook ver te zoeken hoor.(Gelukkig verdwijnt de onbetaalbare verzorgingsstaat vanzelf want dit was een niet te redden zinkend schip, niet te betalen door de werkende Nederlander.) Als ik als zelfstandige mijzelf een inkomensverzekering wil afsluiten moet ik er een baan op na houden om deze premie te betalen. Als je in Nederland als starter een huis wil kopen moet je echt met z'n tweeen een goede baan hebben anders kun je een huis kopen wel shaken.

Dus ik vraag me af wat canadianEH in Canada doet als het toch allemaal niks is? En wat is er mis met zelf de tandarts betalen? Krijg je ook niet al die onnodige cosmetische behandelingen; oooooooh, er staat een tandje 1/10 mm uit het lood, meteen een beugel ertegenaan.

Nou, dit was een beste introductie maar over het algemeen kun je alleen maar met me lachen hoor, kijk maar op andere op Canada gebasseerde fora. Grin

Canadarc.  Tongue
Pieter79
2e forum beheerder
Sr. Member

« Antwoord #12 Gepost op: 27 Juli 2006, 21:20:58 »

OT: Welkom Canadarc! Je eerste reactie is een schot in de roos, zoals je het verteld zie en heb ik het ook meegemaakt. (Werk voor een Amerikaans bedrijf, regelmatig contact met Amerikanen) Maar goed, ik ben ook wel beniewd naar je emigratie verhaal. Hoop dat we er nog iets van kunnen lezen binnenkort Smiley Succes met de procedures!!
canadianEH
Newbie
*

« Antwoord #13 Gepost op: 29 Juli 2006, 14:00:40 »

ik kan best een discussie voeren
maar als er iemand vraag het verschil tussen canadezen en amerikanen mag ik toch me mening geven daar is een forum toch voor
en ja ik word een beetje moe van mensen vooral zeikerts die maar zo graag willen emmigreren maar dan wel weer zeiken wat zijn de huizen duur daar om te kopen
als of dat in NL niet zo is
dan vraag ik me af wat wil je nou

en trouwens ik had het niet alleen maar over politiek in de usa maar over amerikanen in het algemeen
maar volgens mij hebben sommige hier gewoon een probleem als iemand ze mening geeft en geen blad voor ze mond hou
dan moet je dus niet op een forum gaan weet je dat er weleens onenigheid kan ontstaan niet iedereen deelt de zelfde mening gelukkig niet zou saai worden

neem aan dat je op deze forum niet alleen maar ja en amen hoef te antwoorden

enigste wat ik gewoon zeg is
ga nou maar eerst eens een tijdje wonen en werken in canada en geef dan je mening nog een keer heb je dan nog de zelfde mening ok

wat ik al eerder zei
vond turkije  kreta  en isla margarita ook heel leuk op vakantie
maar lig even anders als je er woon en werk en een gewoon leven heb kijken of het dan nog zo leuk is
iedereen praat hier maar dat nederland zo klote is en canada het paradijs
en nederland voor zelfstandig ondernemer niks is en canada wel

heb in NL ook een eigen zaak gehad
ja je moet veel afdragen en zijn veel regels
maar dat weet je toch moet je in loondienst blijven
het is het 1 of het ander
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #14 Gepost op: 29 Juli 2006, 14:48:19 »

Wie heeft jou het idee gegeven dat ik vind dat Canada zo'n geweldig land is? Ik niet, want ik ben me wel degelijk bewust van wat wel en wat niet kan. Ik dacht zo maar dat ik ook mijn eigen mening mocht geven, zonder gelijk gekleineerd te worden, omdat mijn mening niet de jouwe is. Jij hebt geen idee waar ik gewoond heb in de afgelopen tig jaar. Dus voor je een mening geeft over mij (ik ben een zeikerD toch?), zou ik me maar eerst verdiepen in de persoon die ik ben.

Ik heb geen enkel probleem met iemand die zijn mening geeft, maar wel met de manier waarop. Ik irriteer me helemaal rot aan dat slechte Nederlands van je, ga dan niet op een forum waar Nederlands geschreven wordt.

Als jij zo'n hekel hebt aan Alberta, wat doe je er dan???
Pagina's: [1] 2
Canada Forum  |  Algemeen  |  Canada Algemeen  |  Verschil USA en Canada « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.