Ja, ik heb er ervaring mee... We zitten midden in het proces, en we wachten op de oproep voor ons medical. Ik zal even een korte uitleg geven.
Het makkelijkst (en de meest gebruikte manier...) is als "skilled worker". Dat houdt in dat je aan een aantal punten moet voldoen. Er moet een Engelse test afgelegd worden, je moet minimaal 1 jaar werkervaring hebben, je opleiding moet hoog genoeg zijn, en zo zijn er nog een aantal. Hier krijg je punten voor. Als je meer dan 67 punten hebt, dan je, na betaling van de "processing fee"

, je dossier opsturen naar Berlijn, waar de Canadese Ambassade voor o.a. immigratie zit, en dan word je "in process" genomen. En dan mag je wachten. En wachten. En wachten. Wij wachten inmiddels 11 maanden. Je krijgt dan een oproep om een medische keuring te ondergaan. Tijdens die keuring meten ze je bloeddruk, je ogen, je gehoor, je moet bloed laten prikken en longfoto's laten maken. Uiteraard allemaal kosten voor je eigen rekening... Als je goed door die keuring komt, mag je je paspoort opsturen, waar het visum ingeplakt wordt. En dan... mag je in Canada wonen en werken, als een echte Canadees

Er is natuurlijk een kans dat je afgewezen wordt. Als je tussen 5 jaar geleden en nu, een strafblad hebt opgelopen, heb je een beetje pech, moet je nog even wachten. Als je een enge ziekte hebt (dwz terminale kanker, HIV, TBC) dan kom je het land ook niet in. Dan ben je te duur voor de zorgverzekering, en dus voor de belastingbetaler. Als je te weinig punten hebt, of je geeft niet de dingen op die je wel had moeten opgeven, kon je ook nog wel eens een probleem krijgen... Dus makkelijk het land in... Tja, ik vind dat wel tegenvallen eigenlijk.
Je kan ook nog op een werkvisum. Dan moet je wel een door de HRSDC-goedgekeurd job-offer hebben, en daar zijn er niet zo veel van, omdat de bedrijven het een beetje omslachtig vinden. Voornamelijk vrachtwagenchauffeurs gaan op die manier.
Op de site van de Canadese Ambassade (hieronder al vermeld) staat in principe alles wat je weten moet. Er is ook nog een emigratie-forum voor Canada, maar ik weet niet of ik die link hier neer mag zetten. Ik doe het stiekum toch, mag het niet, gooi hem er maar weer lekker af dan
http://www.oyop.com/cbb/smf/Op dit forum is alles te vinden over emigreren naar Canada. Enne... Ik ben er ook voor. Voor de weg ernaar toe dan

Groetjes,
Brenda