Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
7 Februari 2012, 15:54:15
2576 aantal berichten in 468 topics door 3032 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Suzanne

Canada Forum  |  Immigratie  |  Immigratie Algemeen  |  Rijbewijs 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3
Auteur Topic: Rijbewijs  (gelezen 3041 keer)
Pieter79
2e forum beheerder
Sr. Member

« Antwoord #15 Gepost op: 2 Juli 2006, 12:17:56 »

*Ik heb dit gedeelte afgesplitst van 'Emigreren'.

Pieter
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #16 Gepost op: 2 Juli 2006, 14:36:44 »

Ach, volgens mij is Europa helemaal geen 1. Het enige "voordeel" is , dat je op vakantie je boodschappen kunt vergelijken met NL. Ach, daar moet je ook van houden. Ik vind persoonlijk dat hele Europa, zo groot als dat ze het nu gemaakt hebben, 1 groot drama... Maar volgens mij ben ik heeeeeeel erg van het topic aan het afdwalen  Grin
caliber
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 4 Juli 2006, 06:23:29 »

je kan helemaal niet je canadese rijbewijs halen als je nog in je emmigratie proces zit
zou lekker zijn ga je op vakantie ga je een canadese rijbewijs halen

Hoe zit het als je in het emigratie proces zit, maar al naar Canada gaat op een workpermit? (Alberta)

Ik heb begrepen dat je altijd binnen 3 maanden je rijbewijs moet halen.

Mijn workpermit is 2 jaar geldig, en ik kan pas na een maand of 5 m'n PR aanvragen, dat zou
dus betekenen dat ik meer dan een jaar of 1,5 op m'n Nedelandse rijbewijs moet rijden.

Cal.
canadianEH
Newbie
*

« Antwoord #18 Gepost op: 11 Juli 2006, 16:18:50 »

heb 10 mnd op me NL rijbewijs gereden vaak aangehouden nooit een probleem geweest

caliber
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 12 Juli 2006, 06:17:57 »

Nou, we zien wel hoe het loopt dan. Ik had begrepen dat je verplicht binnen 3 maanden je rijbewijs moest halen. Maar als het niet kan met een W.P. zie ik wel hoe het gaat. Ik ga het in iedergeval maar gewoon proberen.

C.
« Laatste verandering: 7 Augustus 2006, 05:15:17 door caliber » Gelogd
canadianEH
Newbie
*

« Antwoord #20 Gepost op: 13 Juli 2006, 16:12:10 »

daar heb ik dus nog nooit van gehoord
dus dat betekend dus
als een vriend mij kom opzoeken in canada en verblijf 4 maanden of 5 maanden bij mij want je mag 6 maanden op je nl paspoort verblijven moet hij dus een canadese rijbewijs halen nou kan je zeggen dat klopt dus niet en kan ook niet
hoe kan je nou een canadese rijbewijs halen als je niet canadees bent of een perminent resident
dus dan zou iedereen die er op vakantie gaat een rijbewijs mogen en kunnen halen werkt niet zo hoor
moet je maar eens informeren zal je het horen

je kan in nederland toch ook geen rijbewijs halen als je als buitenlander hier op vakantie bent al is dat 4 mnd
caliber
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 14 Juli 2006, 06:38:55 »

Ja, maar ik kom niet als toerist. Ik kom om er te werken en te wonen voor minimaal 2 jaar.
Ik ga het eens navragen. Ben wel benieuwd nu.
Ik laat het horen.

C.
« Laatste verandering: 7 Augustus 2006, 05:14:52 door caliber » Gelogd
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #22 Gepost op: 25 Juli 2006, 08:23:28 »

Nou hebben ze in AB weeeer een nieuwe regel.

Als je nu, in AB, je rijbewijs wilt halen, moet je, voor je rij-examen gaat doen, je NL-se rijbewijs inleveren. Helemaal niet erg, als je hem terug zou krijgen als je geslaagd zou zijn... Maar dat krijg je dus niet! Aangezien er veel fraude wordt gepleegd met buitenlandse rijbewijzen, nemen ze ze in, kijken of ze authentiek zijn, en flikkeren ze vervolgens in de vuilnisbak. Nou is het rijbewijs een Rijkseigendom, en mag dat niet eens. Als je naar NL terugwil, zou je dus een nieuwe moeten aanvragen. Voordat ie verlopen is, want anders moet je opnieuw afrijden. Kost dat???

Ik vind het belachelijk, want manlief heeft in NL al zijn rijbewijzen. Die gaat hij in Canada niet allemaal opnieuw doen. Als we dan terug naar NL zouden gaan, al is het maar voor vakantie, mag hij geen motor rijden, want dat staat niet op zijn rijbewijs. Hij mag de vrachtwagen niet rijden om een vriend te verhuizen, want dat staat niet op zijn rijbewijs. Maar wel op zijn oude NL-se, maar dat is weggegooid. Angry

Je moet je rijbewijs halen binnen drie maanden na landing (staat op je papieren, SIN-nummer en alles), en anders moet je met een learners license rijden. Eeen jaar lang met iemand naast je dus, die wel een geldig rijbewijs heeft...

Bonanza
Jr. Member
**

skypename Bonanza-NL

« Antwoord #23 Gepost op: 25 Juli 2006, 13:17:33 »

Brennie,

Is er geen mogelijkheid om informatie via een ministerie van buitenlandse zaken of ambassade te krijgen wat er wel en niet mag en hoe je dit zou kunnen aankaarten / oplossen?  Huh

Indien iemand een andermans staatseigendom in ontvangst neemt zal hij/zij ook voor ontvangst moeten tekenen lijkt mij.  Roll Eyes ( als het al ingenomen zou mogen worden )

Gr. Bonanza

leef vandaag, gisteren is geschiedenis en morgen is toekomst.
caliber
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 25 Juli 2006, 19:24:31 »

Even een stukje dat ik tegenkwam op een ander forum.

Citaat
Ter info:
Per 1 mei 2006 is binnen Alberta een nieuwe regel van kracht geworden ten aanzien van het rijbewijs. Deze maatregel zou eerst slechts enkele weken van kracht zijn; echter begin juni is bekend gemaakt dat het een permanente maatregel zal zijn:

Sinds 1 mei moeten houders van een Nederlands rijbewijs dit rijbewijs inleveren als zij een Alberta rijbewijs willen aanvragen. Een speciale onderzoeksafdeling van de overheid onderzoekt vervolgens of het rijbewijs authentiek is. Men krijgt het rijbewijs echter niet terug; ook niet als men het land verlaat. De achterliggende reden van deze maatregel is dat Alberta met de komst van immigranten uit vele delen uit de wereld heeft gemerkt dat veel mensen met een vals rijbewijs komen. De overheid wil met de maatregel verhinderen dat zij met een vals rijbewijs gemakkelijker een Alberta rijbewijs kunnen verkrijgen.

Als je definitief naar Nederland zou teruggaan, hoef je als geregistreerd houder van een Nederlands rijbewijs niet opnieuw examen af te leggen in Nederland, ook niet als je rijbewijs in de tussentijd is verlopen (voorwaarde is wel dat je rijbewijs na 1 juni 1985 is afgegeven). Je kunt bij de RDW in Veendam of bij de gemeente waar je ingeschreven staat vervolgens een nieuw rijbewijs aanvragen, mits je nog steeds de Nederlandse nationaliteit hebt. Je zult in Nederland vervolgens weer je Alberta rijbewijs moeten inleveren. Meer informatie vind je op de website van de RDW:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/vermissing_of_diefstal/
en op:
http://www.rijbewijs.nl/nl/houden.html#verlenging_buiten_eu_eer
Overigens, als je tijdelijk naar Nederland teruggaat, bijvoorbeeld voor een vakantie, kun je in Nederland gewoon met je Alberta rijbewijs een auto besturen.

Het blijkt dat het vertonen van een internationaal rijbewijs aan een zogenoemd Register Office, waar je je registreert ten behoeve van het behalen van de Alberta-rijbewijzen, niet meer nodig is nu houders van een Nederlands rijbewijs dit sinds 1 mei 2006 permanent moeten inleveren! Aangezien je je Alberta personenrijbewijs binnen enkele dagen hebt, zou ik adviseren het internationale rijbewijs niet meer mee te nemen. Indien je echter de eerste dagen na aankomst, dus voordat je het rijbewijs hebt behaald, een auto zou willen huren, dan zou je dit internationale rijbewijs wel weer nodig hebben.

Regards,

C.
caliber
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 27 Juli 2006, 05:39:18 »

Ik heb ook het RDW er over aangeschreven, en kreeg het volgende antwoord;

"copy/past"
In reactie op uw e-mail, waarin u informatie vraagt over het opnieuw aanvragen
van een nederlands rijbewijs na terugkomst uit Canada, bericht ik u het
volgende.

Indien u voorafgaand aan het Canadese rijbewijs een Nederlands rijbewijs heeft
gehad, dat nog geldig was na 30 juni 1985, dan kan via de gemeente omwisseling
naar een Nederlands rijbewijs worden aangevraagd.
Eindigde de geldigheid van het Nederlandse rijbewijs voor 30 juni 1985, dan
dient u opnieuw een rijexamen af te leggen.

De belangrijkste voorwaarden om het rijbewijs om te kunnen wisselen zijn:
* De houder van het rijbewijs moet in Nederland woonachtig zijn.
* De houder van het rijbewijs moet de nationaliteit van een EU/EER lidstaat
hebben   
  en anders op grond van de vreemdelingenwet 2000 bestendig in Nederland
verblijven (geldige verblijfsvergunning hebben, dit kan de gemeente vaststellen
aan de hand van de gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA))
* Het rijbewijs moet zijn afgegeven in een periode van 1 jaar waarvan de houder
185 dagen in het land van afgifte woonachtig was.

C.
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #26 Gepost op: 27 Juli 2006, 08:34:52 »

Hihi, dat had ik ook gedaan... Ik heb ook het cbr nog gebeld, en die wisten me te vertellen, dat je, als je in AB alleen je personenauto rijbewijs hebt, je in NL dus niet meer mag motorrijden op vakantie. Maar de overheid mag het officieel alleen innemen als ze het opsturen naar de RDW... Ik loop dus verschrikkelijk te balen. Angry
caliber
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 6 Augustus 2006, 18:23:15 »

Citaat
je kan helemaal niet je canadese rijbewijs halen als je nog in je emmigratie proces zit
zou lekker zijn ga je op vakantie ga je een canadese rijbewijs halen

Ja, maar ik kom niet als toerist. Ik kom om er te werken en te wonen voor minimaal 2 jaar.
Ik ga het eens navragen. Ben wel benieuwd nu.
Ik laat het horen.

C.

Voor zover ik heb begrepen, kun je, als je een SIN hebt, (en die krijg je als je een werkvergunning hebt) gewoon afrijden binnen 3 maanden.

C.
« Laatste verandering: 7 Augustus 2006, 05:14:22 door caliber » Gelogd
flying scotsman
Newbie
*

« Antwoord #28 Gepost op: 6 September 2006, 19:16:11 »

tja dan zal ik ook maar eens,kijken of mij iemand hier antwoord op kan geven ik ben een newby op deze forum maar wel al een tijd van alles aan het volgen,ik ga als het goed is ook werken met een joboffer in alberta en met name op het noordelijk deel daar hebben ze dus chauffeurs nodig die ook met lieren overweg kunnen en dus ook het groot rijbewijs moeten hebben,ik ben in het bezit van het nederlands rijbewijs uiteraard ook de nodige diploma's,maar nu is het zo dat ik dus eerst ga kijken of ik het rijbewijs en mijn paspoort kan laten omzetten in een brits rijbewijs en een brits paspoort, ik heb dus ook de nederlandse nationaliteit ,eens kijken of ik het dan ook opnieuw moet gaan halen,(let wel ik heb tevens de gb nationaliteit) en aangezien ik toch voor alles moet vernieuwen kan ik maar beter gelijk het gb gebeuren halen,of weet iemand van jullie soms al hie een antwoord op? mvrgr Norman.
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #29 Gepost op: 29 September 2006, 10:30:57 »

Hey,

Beetje late reactie, ik zie het nu pas  Wink

Als NLer moet je zowiezo alles opnieuw doen, dus als je de kans hebt het via GB te regelen, en dat hoeft niet opnieuw gedaan te worden, zou ik dat proberen. Ik denk alleen wel dat je je grootrijbewijs opnieuw moet doen, want als je je rijbewijs zou kunnen omzetten, is dat alleen auto (en bij uitzondering ook motor). Heb ik me laten vertellen. Verder moet je natuurlijk ook gewoon je Air brake test enzo doen. Ik zou het even navragen via het bedrijf via wie je je WP gaat regelen. Die moeten het weten.
Pagina's: 1 [2] 3
Canada Forum  |  Immigratie  |  Immigratie Algemeen  |  Rijbewijs « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.