Hoi Joeyke,
Sorry dat ik zo laat reageer op jouw post, maar ik heb het twee keer eerder geprobeerd en elke keer ging er iets mis met de computer voor dat ik het af kon maken. Dus hier nog een poging.
John heeft je al heel goed advies gegeven. Ook ik zal me met 16 dagen op een kleine ronde beperken. Wij hebben een aantal jaren geleden in ongeveer 20 dagen het rondje Calgary - Lake Louise - Jasper - Clearwater - Kamloops - Revelstoke - Golden - Radium Hot Springs - Banff - Calgary gereden. Wij hebben toen bijna in alle plaatsen minstens 2 of zelfs 3 overnachtingen gehad en bovendien soms maar hele kleine afstanden op een dag gereden. Met een paar aanpassingen moet het dus ook lukken om dit rondje in 16 dagen te doen. Hier een voorstel:
1) Calgary - Lake Louise
2) Lake Louise
3) Lake Louise - Icefield Parkway
4) Icefield Parkway - Jasper
5) Jasper
6) Jasper
7) Jasper - Clearwater

Clearwater
9) Clearwater - Revelstoke
10) Revelstoke - Golden
11) Golden - Yoho NP - Golden
12) Golden - Radium Hot Springs - Kootenay NP - Banff
14) Banff
15) Banff
16) Banff - Calgary
Ik zal in elk geval ervoor zorgen, dat je in alle grote natuurparken minstens één volle dag te besteden hebt, in de hele grote zoals Banff en Jasper liefst meer. Op deze manier heb je de tijd om alle bezienswaardigheden te zien en ook zo af en toe een wandeling te gaan maken.
September is een hele mooie maand om de Rockies te bezoeken. Het is dan niet meer zo druk als in juli en augustus. Met name na het Labour Day weekend begin september wordt het een stuk rustiger, omdat de schoolvakanties in Noord Amerika dan afgelopen zijn. Je moet echter wel rekening houden, dat het in de bergen toch al wat frisser kan zijn. Nachtvorst en misschien zo af en toe een sneeuwbui zijn mogelijk, maar ook de t-shirt moet je zeker niet thuis laten, want ook zonnige warme nazomerdagen behoren tot de mogelijkheden.
Wil je meer weten over het reizen met een camper en de voor en nadelen hiervan lees dan maar het volgende stukje op onze weblog:
http://franziskaenklaas.waarbenjij.nu/Reisverslag/?Nederland/De+camper/&subdomain=franziskaenklaas&module=site&page=message&id=2182601Op dezelfde weblog vind je ook het verslag van onze camperreis door West-Canada in september 2007. We hebben een fantastische reis gemaakt, maar persoonlijk zal ik voor een volgende keer toch weer voor een kleiner rondje kiezen zoals de bovenstaande ronde, die we in september 2004 hebben gereden. We hebben in 2007 voor een iets langere ronde gekozen, omdat we samen met mijn ouders op reis gingen en het voor hun de eerste en waarschijnlijk ook laatste keer Canada was. Dus wilden we ze zo veel mogelijk laten zien. Zelfs mijn ouders hadden echter achteraf voor een kortere route met meer tijd op één plek gekozen.
Een andere mogelijkheid is, zoals John al aangeeft, om in 16 dagen een rondje vanaf Vancouver langs de Sunshine Coast en Vancouver Island te maken. Ook dit is een prachtige ronde, waarbij je veel voor Canada karakteristieke landschappen tegenkomt.
Houd er bij het samenstellen van de route rekening mee, dat je met een camper niet zo snel vooruit komt als met een gewone auto. Meestal ga je niet harder dan ongeveer 60 km per uur. Bovendien moet je ook tijd inplannen voor het boodschappen doen, koken, aan en afsluiten van de camper op een camping etc. Wij hadden daar vooraf te weinig rekening mee gehouden. Een goede formule om de maximale afstand te berekenen, die je met een camper redelijkerwijs in 16 dagen kunt rijden, vind je in het boekje van Aad Struijk: Camperreizen USA & Canada.
De formule werkt als volgt, ik citeer:
1. Neem het aantal dagen waarop u de camper volledig tot uw beschikking heeft ( dus exclusief de ophaal- en inleverdag) en deel het aantal door twee. De uitkomst is wat ik het aantal (fictieve) rijdagen noem.
2. Bepaal hoeveel mijl (kilometers) u gemiddeld op een rijdag wilt afleggen. Heeft u een grote route op het oog en heeft u geen bezwaar tegen af en toe een forse rit om een afstand te overbruggen, kies dan een hoog gemiddelde; doet u liever wat rustig aan, dan neemt u een laag gemiddelde. Ergens tussen de 200 en 300 mijlen is een goede leidraad. Vermenigvuldig het aantal mijlen dat u gekozen heeft met het aantal rijdagen. De uitkomst is de maximale afstand die u tijdens uw vakantie redelijkerwijs kunt afleggen, terwijl u ondertussen voldoende tijd overhoudt voor recreatie en bezichtigen van bezienswaardigheden, genieten van de omgeving etc.
3. Neem 90% van de bovenstaand berekende maximale afstand als uitgangspunt voor het samenstellen van uw route. Het 'verlies' van 10% calculeer ik in voor extra rijden (boodschappen doen, rondrijden in nationale parken, camping zoeken, verkeerd rijden, bewust van de route afwijken omdat u - onderweg - op iets bijzonders bent geattendeerd etc.
Verder bevat het boekje van Aad Struijk nog veel meer waardevolle tips en trucs over het reizen met een camper in Noord-Amerika. Als je het niet gelijk wilt kopen, kun je het misschien lenen bij de bibliotheek.
Ik zal zeggen, ga maar even aan de slag met het samenstellen van een route en zet deze dan weer op dit forum. Dan kunnen we jou verder helpen met wat tips, wat je langs deze route zeker niet mag missen en of de route in 16 dagen enigszins haalbaar is.
Alvast heel veel plezier met de verdere planning en als er nog vragen zijn, laat het dan weten.
Groetjes,
Franziska