Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21 Mei 2012, 17:42:57
2583 aantal berichten in 470 topics door 3035 geregistreerde leden
Nieuwste lid: adrie

Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  Canada augustus/september 2010 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: Canada augustus/september 2010  (gelezen 1754 keer)
Joeyke
Newbie
*

« Gepost op: 14 December 2009, 22:54:59 »

Hallo iedereen,

ik heb al volop genoten van jullie topics en tips. Op basis hiervan en dankzij een goede reisgids heb ik de grote lijnen van onze reis uitgestippeld. Nu vond ik het tijd dat ik zelf een topic opstartte om nog specifieke hulp te krijgen. Twee jaar geleden heb ik mijn reis gebaseerd op het alles-amerika-forum en dat is uitstekend meegevallen. Tips van reizigers zijn een onontbeerlijke aanvulling op een reisgids. Vandaar dat ik deze keer op hetzelfde hoop :-)

Grote lijnen van de reis:
- planning: 16 dagen (enkele dagen verlenging zijn mogelijk)
- landen op Calgary
- vervoer: camper
- reisroute: Calgary, Banff, Jasper, Yoho, Icefield Parkway,...

Onze vragen:
- waar zouden we best eindigen?
- hoeveel dagen verblijven we best per natuurpark?
- is het een goede periode? Nog niet te fris?
- nog nuttige tips voor een camper? Het is de eerste maal dat we met een camper op reis gaan
- zijn de faciliteiten gelijkend aan deze in de parken van de USA?
- hoe moeten we de afstanden en reistijden inschatten met een camper?

Het is zo aanlokkelijk van veel te ver te willen gaan. Voor Amerika moesten we ons destijds ook inhouden en uiteindelijk zat de reis wel bomvol maar net niet té.

We zijn avonturiers en staan graag vroeg op en zien graag mooie dingen.

Dus ik zou zeggen: als jullie zin hebben, laat maar weten wat jullie echt de moeite lijkt en wat jullie ons kunnen aanraden.

Ik ben jullie eeuwig dankbaar :-)
« Laatste verandering: 14 December 2009, 22:57:19 door Joeyke » Gelogd
John
Jr. Member
**

You're welcome in Powell River, BC.

« Antwoord #1 Gepost op: 15 December 2009, 08:44:23 »

Hoi Joeyke,

ik zou me met 16 dagen 'beperken' tot de parken in en om de Rocky Mountains als je op Calgary land (en vertrekt).

Kies enkele dagen per park of streek en je bent zo 16 dagen verder :-), gelukkig nemen jullie de ervaring uit de V.S. mee.

Maak een keuze uit o.a. Banff, Yoho, Glacier, Mount Revelstoke, Kootenay, Jasper en mogelijk Kananaskis County.

De beste reistijd (warmste temperaturen) zijn de maanden juli en augustus. Maar het neemt niet weg dat juni en september veelal ook goede maanden zijn.
Eerstgenoemde zijn wel de drukste maanden en kan het met een camper handig zijn om e.e.a. te reserveren of vroeg op een volgende lokatie aanwezig te zijn. In de parken vind je goede campings, de voorzieningen (m.n. electra en / of afvoer) kunnen per camping verschillen. Alle parken kennen goede bezoekerscentra en daar vind je de nodige informatie.

Het is mogelijk om van Calgary naar Vancouver te reizen in 16 dagen, maar dan zul je in mijn opinie welbewuste keuzes moeten maken om het geheel niet te 'gehaast' over te laten komen.

Zou je voor een Vancouver - Vancouver reis kiezen dan zou ik me beperken tot Vancouver Island, de Sunshine Coast en mogelijk Whistler (Coastal Mountains). Ook in dit geval bereis je al een zeer afwisselend gebied dat zo groot is als Nederland (of Belgie). Hetgeen ik zelf aantrekkelijk vind is dat je naast de Coastal Mountains en de bergen op Vancouver Island hier ook de Grote Oceaan, met al haar diversiteit, aantreft. De beste reistijd aan de kust is vanwege het gematigde klimaat uitgebreider.

Groetjes uit Powell River en alvast heel veel plezier,

John
info@footprint-natureexplorations.ca
« Laatste verandering: 15 December 2009, 08:47:04 door John » Gelogd
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #2 Gepost op: 20 December 2009, 14:59:35 »

Hoi Joeyke,
Sorry dat ik zo laat reageer op jouw post, maar ik heb het twee keer eerder geprobeerd en elke keer ging er iets mis met de computer voor dat ik het af kon maken. Dus hier nog een poging.
John heeft je al heel goed advies gegeven. Ook ik zal me met 16 dagen op een kleine ronde beperken. Wij hebben een aantal jaren geleden in ongeveer 20 dagen het rondje Calgary - Lake Louise - Jasper - Clearwater - Kamloops - Revelstoke - Golden - Radium Hot Springs - Banff - Calgary gereden. Wij hebben toen bijna in alle plaatsen minstens 2 of zelfs 3 overnachtingen gehad en bovendien soms maar hele kleine afstanden op een dag gereden. Met een paar aanpassingen moet het dus ook lukken om dit rondje in 16 dagen te doen. Hier een voorstel:
1) Calgary - Lake Louise
2) Lake Louise
3) Lake Louise - Icefield Parkway
4) Icefield Parkway - Jasper
5) Jasper
6) Jasper
7) Jasper - Clearwater
Cool Clearwater
9) Clearwater - Revelstoke
10) Revelstoke - Golden
11) Golden - Yoho NP - Golden
12) Golden - Radium Hot Springs - Kootenay NP - Banff
14) Banff
15) Banff
16) Banff - Calgary
Ik zal in elk geval ervoor zorgen, dat je in alle grote natuurparken minstens één volle dag te besteden hebt, in de hele grote zoals Banff en Jasper liefst meer. Op deze manier heb je de tijd om alle bezienswaardigheden te zien en ook zo af en toe een wandeling te gaan maken.
September is een hele mooie maand om de Rockies te bezoeken. Het is dan niet meer zo druk als in juli en augustus. Met name na het Labour Day weekend begin september wordt het een stuk rustiger, omdat de schoolvakanties in Noord Amerika dan afgelopen zijn. Je moet echter wel rekening houden, dat het in de bergen toch al wat frisser kan zijn. Nachtvorst en misschien zo af en toe een sneeuwbui zijn mogelijk, maar ook de t-shirt moet je zeker niet thuis laten, want ook zonnige warme nazomerdagen behoren tot de mogelijkheden.
Wil je meer weten over het reizen met een camper en de voor en nadelen hiervan lees dan maar het volgende stukje op onze weblog:
http://franziskaenklaas.waarbenjij.nu/Reisverslag/?Nederland/De+camper/&subdomain=franziskaenklaas&module=site&page=message&id=2182601
Op dezelfde weblog vind je ook het verslag van onze camperreis door West-Canada in september 2007. We hebben een fantastische reis gemaakt, maar persoonlijk zal ik voor een volgende keer toch weer voor een kleiner rondje kiezen zoals de bovenstaande ronde, die we in september 2004 hebben gereden. We hebben in 2007 voor een iets langere ronde gekozen, omdat we samen met mijn ouders op reis gingen en het voor hun de eerste en waarschijnlijk ook laatste keer Canada was. Dus wilden we ze zo veel mogelijk laten zien. Zelfs mijn ouders hadden echter achteraf voor een kortere route met meer tijd op één plek gekozen.
Een andere mogelijkheid is, zoals John al aangeeft, om in 16 dagen een rondje vanaf Vancouver langs de Sunshine Coast en Vancouver Island te maken. Ook dit is een prachtige ronde, waarbij je veel voor Canada karakteristieke landschappen tegenkomt.
Houd er bij het samenstellen van de route rekening mee, dat je met een camper niet zo snel vooruit komt als met een gewone auto. Meestal ga je niet harder dan ongeveer 60 km per uur. Bovendien moet je ook tijd inplannen voor het boodschappen doen, koken, aan en afsluiten van de camper op een camping etc. Wij hadden daar vooraf te weinig rekening mee gehouden. Een goede formule om de maximale afstand te berekenen, die je met een camper redelijkerwijs in 16  dagen kunt rijden, vind je in het boekje van Aad Struijk: Camperreizen USA & Canada.
De formule werkt als volgt, ik citeer:
1. Neem het aantal dagen waarop u de camper volledig tot uw beschikking heeft ( dus exclusief de ophaal- en inleverdag) en deel het aantal door twee. De uitkomst is wat ik het aantal (fictieve) rijdagen noem.
2. Bepaal hoeveel mijl (kilometers) u gemiddeld op een rijdag wilt afleggen. Heeft u een grote route op het oog en heeft u geen bezwaar tegen af en toe een forse rit om een afstand te overbruggen, kies dan een hoog gemiddelde; doet u liever wat rustig aan, dan neemt u een laag gemiddelde. Ergens tussen de 200 en 300 mijlen is een goede leidraad. Vermenigvuldig het aantal mijlen dat u gekozen heeft met het aantal rijdagen. De uitkomst is de maximale afstand die u tijdens uw vakantie redelijkerwijs kunt afleggen, terwijl u ondertussen voldoende tijd overhoudt voor recreatie en bezichtigen van bezienswaardigheden, genieten van de omgeving etc.
3. Neem 90% van de bovenstaand berekende maximale afstand als uitgangspunt voor het samenstellen van uw route. Het 'verlies' van 10% calculeer ik in voor extra rijden (boodschappen doen, rondrijden in nationale parken, camping zoeken, verkeerd rijden, bewust van de route afwijken omdat u - onderweg - op iets bijzonders bent geattendeerd etc.
Verder bevat het boekje van Aad Struijk nog veel meer waardevolle tips en trucs over het reizen met een camper in Noord-Amerika. Als je het niet gelijk wilt kopen, kun je het misschien lenen bij de bibliotheek.
Ik zal zeggen, ga maar even aan de slag met het samenstellen van een route en zet deze dan weer op dit forum. Dan kunnen we jou verder helpen met wat tips, wat je langs deze route zeker niet mag missen en of de route in 16 dagen enigszins haalbaar is.
Alvast heel veel plezier met de verdere planning en als er nog vragen zijn, laat het dan weten.
Groetjes,
Franziska
Joeyke
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 28 December 2009, 22:04:43 »

Hartelijk dank voor jullie tips!! Geeft niet dat het wat later kwam, want ik was de laatste weken druk bezig met kerstshoppen enzo :-)
Ik heb wel al verder veel gelezen in boeken.

Volgende week ga ik me er eens verder in verdiepen en dan horen jullie terug van mij!

Alleszins voor nu: een fijn nieuwjaar he!!!!
Joeyke
Newbie
*

« Antwoord #4 Gepost op: 4 Januari 2010, 21:51:37 »

Er is me iets zeer interessants opgevallen, fraenziott: dag 13 is er niet bij

wat zoveel wil zeggen als: we hebben nog een dag extra!!!

Waar besteden we die best aan? De route die je uitgestippeld hebt (hartelijk dank!!) ziet er doenbaar uit. Al vraag ik me af of we niet langer in Yoho en Kootenay moeten blijven? Of is dit redelijk klein?

En wat denken jullie van Wells Gray? Als dit écht de moeite is en op de weg, zouden we onze reis eventueel een dagje kunnen verlengen. Maar als het teveel van het goeie wordt, dan laten we het vallen.

Ik heb de prijzen voor de vluchten via connections-vroegboekacties gezien en die vallen goed mee  Smiley
Nu enkel nog zien voor de auto... want daar weten we niet echt of die vanuit België zouden boeken of via internet. Enige ervaringen? Ik heb hier al vanalles gelezen en maak daaruit op dat het via België misschien nog wel het veiligste (maar duurder?) is?

Groetjes!

Eventjes een edit: vinden jullie de periode wel goed? Ik lees dat er dan al veel campgrounds toe zijn en dat het al heel wat frisser is... Om de hoeveel dagen overnacht je met een camper best op een campground? Best 1 dag op 2 of kan je langer wild-kamperen?
« Laatste verandering: 4 Januari 2010, 22:49:29 door Joeyke » Gelogd
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #5 Gepost op: 5 Januari 2010, 00:22:33 »

Inderdaad dag 13 was ik vergeten. Maar beter zo dan omgekeerd!
Persoonlijk zal ik die niet van tevoren invullen. Op die manier heb je onderweg nog de mogelijkheid om ergens langer te blijven, waar het jullie bijzonder goed bevalt. Mogelijkheden zijn er tenover: Yoho, Jasper, Wells Gray, Kootenay... Overal zijn extra dagen welkom, zeker als je ook een beetje wilt gaan wandelen. Wells Gray is trouwens zeker de moeite waard. Ik heb er een oom en tante in de buurt wonen en wij verbleven er meestal drie nachten (dus twee volle dagen) en hebben ons nooit verveelt. Hier zijn maar een paar dingen van wat er allemaal te doen valt: wandelen, watervallen bekijken. kanoën, raften, paard rijden en zelfs een rondvlucht behoort tot de mogelijkheden. Als je nog meer informatie wilt over Wells Gray laat het maar weten.
September is een hele leuke maand om te reizen in West-Canada. Natuurlijk kan het soms fris zijn, maar een enkele sneeuwbui is ook midden in de zomermaanden mogelijk. Dat is nu eenmaal zo in de bergen. Voordeel van de wat frissere temperaturen is ook, dat er veel minder muskieten zijn dan in de zomermaanden. En geloof me, die kunnen knap irritant zijn. Het is waar dat bepaalde campings na Labour Day of rond half september sluiten, maar er blijven genoeg campings open. Dus je hoeft je geen zorgen te maken, dat je geen onderkomen vindt. Wild kamperen mag niet in de natuurparken. Je moet daar dus naar een camping. Maar er zijn vooral in de Provincial Parks ook heel eenvoudige campings en die zijn ook niet duur. Wij hebben echter toch vaak voor de iets luxere campings gekozen, gewoon omdat we graag een stroom-aansluiting wilden hebben om de verwarming te kunnen gebruiken. Als je die echter niet gebruikt, dan kun je ook heel goed op een eenvoudigere camping gaan staan. Let wel: Wij zijn de vorige keer pas de tweede helft september in Canada geweest en dan is natuurlijk al weer een stukje frisser.
Met de auto- / camperhuur kan ik je helaas niet helpen. Wij hebben tot nu toe altijd gewoon bij een reisorganisatie in Nederland geboekt. Op deze manier konden we alle voorwaarden etc. gewoon in het Nederlands lezen, wat wij toch wel makkelijk vinden. Of het veel goedkoper is, als je in Canada zelf boekt weet ik niet. Vaak lijkt het alleen zo, omdat veel dingen zoals extra verzekeringen en belastingen nog niet in de op de sites genoemde prijzen zijn inbegrepen. Dus kijk daar in elk geval goed naar als je de prijzen gaat vergelijken.
Groetjes,
Franziska
Joeyke
Newbie
*

« Antwoord #6 Gepost op: 5 Januari 2010, 10:35:57 »

amai, wat een snel antwoord! Echt super!

Zou het nog mogelijk zijn te raften in september of lenen de temperaturen zich daar dan niet meer toe?
We houden nogal van avontuur
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #7 Gepost op: 5 Januari 2010, 20:06:59 »

Toen wij in 2004 in Clearwater gingen raften, was dat ook in september. De temperatuur viel best mee. Je krijgt speciale kleding, die tegen de ergste kou beschermt. Het enige probleem in september is, dat het niet elke dag lukt om voldoende mensen bij elkaar te krijgen om het raften door te laten gaan. Zo wilden wij eigenlijk voor de volgende dag boeken, maar moesten uiteindelijk meteen op dezelfde dag nog mee, want voor de volgende waren er niet genoeg klanten.
Hier nog even de website van de organisatie waar wij mee geraft hebben:
http://www.riveradventures.ca/
Als het in Clearwater niet lukt om te gaan raften, zou je het evt. ook in Golden nog een keer kunnen proberen, want ook op de Kicking Horse River wordt geraft.
Succes en veel plezier,
Franziska
Joeyke
Newbie
*

« Antwoord #8 Gepost op: 12 Januari 2010, 13:55:08 »

Hallo iedereen,

op de website van fraserway ed. vind ik alle soorten campers. Voor 2 personen lijkt het me het handigste van zo'n truck camper te nemen. Iemand ervaringen hiermee? Intussen zijn we wel aan het twijfelen geslagen... camper of toch maar gewoon de auto. Zo'n camper ziet er inderdaad nogal aan de dure kant uit. En als ik hier dan hoor dat het toch zeker een dag poetsen kost en dat je trager vooruitgeraakt, dan zijn we intussn alweer meer geneigd om een gewone auto te kiezen. We zijn "slechts" 15-16 dagen weg, en als er zo'n dag tussenuitvalt... Langs de andere kant heb je wel steeds je slaapplaats bij je en kan je koken...maar we hebben er geen ervaring mee dus *help*

t Is een beetje de afweging tussen tijd en gemak...

Helpen jullie me even verder om de knoop door te hakken?
Joeyke
Newbie
*

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Januari 2010, 00:53:31 »

olé, we gaan bijna boeken. De KLM-website werkte dit weekend niet mee, maar volgende week hopelijk weer wel!

We gaan van 19/08/2010 tot 4/09/2010 (we hebben het dus een beetje vervroegd omdat ons dat beter uitkwam) en gaan 99% zeker met een camper.

Ik hou jullie op de hoogte  Wink
Pagina's: [1]
Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  Canada augustus/september 2010 « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.