Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21 Mei 2012, 18:28:08
2583 aantal berichten in 470 topics door 3035 geregistreerde leden
Nieuwste lid: adrie

Canada Forum  |  Algemeen  |  Off topic  |  Verklaar nader............ 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Auteur Topic: Verklaar nader............  (gelezen 1900 keer)
Canadarc
Newbie
*

« Gepost op: 14 Augustus 2006, 13:38:17 »

Op een ander forum hadden ze het over Hollandse kneuterigheid. Voor sommige mensen is het ontbreken hiervan een reden om niet naar Canada te gaan. Maar wat is die Hollandse kneuterigheid nu? Ik heb daar een uitgesproken mening over en zal dit echt wel plaatsen als dit draadje gaat lopen, nu ben ik echter benieuwd wat anderen van deze Hollandse kneuterigheid vinden en wat het nu precies is.

Als iemand weleens de mening wil weten van een ander over bijvoorbeeld spruitjesmentaliteit ofzo lijkt mij dit het gepaste draadje om diverse zo Nederlandse zaken aan de kaak te stellen.

Gr, Canadarc.  Grin
Pieter79
2e forum beheerder
Sr. Member

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Augustus 2006, 18:24:10 »

Voor diegenen die het niet mochten weten: kneuterigheid = burgerlijkheid

Voor mij is burgerlijkheid juist een reden om te verhuizen naar het buitenland! Dit gaat ook binnen 2 jaar gebeuren. Grin
farmer
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 15 Augustus 2006, 15:00:49 »

Moest eerst denken wat er nu precies bedoelt werd, maar ik geloof dat ik het snap.

Inderdaad als onder kneuterigheid wordt verstaan
* gezellig over de schutting hangen om openlijk mee te luisteren met je buren.
* gezellig verjaardag vieren in een kringetje en dan vooral goed uitkijken dat de circulerende kadoos niet teruggegevn worden aan
   de officele gever.
* gezellig met een feestgezicht bij (schoon) ouders op visite voor een kerstdineetje terwijl je veel liever eens lekker uitgeslapen had.
* gezellig met op een terrasje zitten, met 1 glaasje cola de hele middag een stoel bezet houden alleen om je medelanders af te     
   kunnen zeiken.
* gezellig op vaste tijden om 10 uur koffie, om 3 uur thee, niet eerder of later en vooral  niet meer dan 2 bakkies en 1 koekje.
* gezellig met heel Nederland tegelijk naar een meubelboulevard want iets anders is er niet te doen op zon en feestdagen.
* gezellig elke week naar de markt, wel goed je tas vast houden zodat je beurs niet gerold kan worden.
* gezellig met zijn alleen naar het strand tijdens die paar zonnige stranddagen in Nederland, ok we hebben geen plek om te liggen
   maar gezellig is het wel.
* gezellig met zijn allen bbq en, maar wel op kolen want dan is het echt, vinden je buren ook

Gelukkig kent alleen de Nederlands taal het woord gezellig!!

Lang leve Canada  Grin
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Augustus 2006, 15:35:49 »

Ik heb niet zo veel meer toe te voegen aan Farmer, eigenlijk  Grin

Ik heb niets met de Hollandse kneuterigheid, behalve dan dat ik er heel hard voor weg wil lopen. Joepie op Kerstdiner, opzitten en pootjes geven. Jaaaa, 1 koekje bij 1 kopje koffie, bij het tweede krijg je een chocolaadje  Grin Enzovoort  Grin

Nou vind ik "burgerlijk" toch niet hetzelfde als "kneuterig"... Volgens de Dikke van Dale zal het wel hetzelfde zijn, maar burgerlijk op zich vind ik niet echt erg. Burgerlijk in de zin van Huisje, Boompje, Beestje....  Maar kneuterig, het volle terrasje met 1 glas cola de hele dag, de stamgasten in de kroeg die je wegkijken want je bent op hun terrein, het kleine huisje (niet op de prairie, want die hebben we in NL niet  Grin) met het kleine tuintje, en dan je buren MOETEN horen als je al eens in je tuin zit... BRRRRR Het vooral naar Turkije op vakantie moeten, want anders hoor je er niet bij, je kinderen in Diesel of K3 kleren moeten steken, om dezelfde reden...

Nee, geef mijn portie kneuterigheid maar aan Fikkie... Hmmm, blijft het nog staan, Fikkie lust het ook niet  Grin
Philles
Newbie
*

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Augustus 2006, 16:33:40 »

Opgepoetst op zaterdag boodschappen doen gekleed naar de laatste mode natuurlijk, anders hoor
je er niet bij.
En dan de Nederlandse taal tegenwoordig, alles word "klein" gemaakt zoals huisje autotje enz
wij wonen hier al jaren en voor ons klinkt dat enorm kinderachtig. Toen ik aan een familie lid
vroeg waarom dit te pas en onpas gebruikt word zij hij om het knus en gezellig te maken? gezellig??
Ash zero
Newbie
*

« Antwoord #5 Gepost op: 15 Augustus 2006, 21:35:31 »

nou ik zal eens wat tegen gas geven op het begrip kneuterigheid.

Het spontaan bellen van vrienden om sávonds een borrel te komen drinken en dan idd met zijn alle de avond vullen met geklets over van alles en nog wat, en niks Wink

met vrienden en bekende op een zonnige zondagmiddag ergens een terasje pikken in een pietoresk dorpspleintje hier in Brabant en nee niet de hele middag met een cola of een pilsje.

Of dat mijn dochter al haar vriendinnen uitnodigd om vanuit ons te vertrekken naar een verjaardag en er dan achterkomen dat het bij ons in de tuin veel gezelliger is dan het waarschijnlijk zal worden dan op die verjaardag daar.

voor mij betekend het woord dan ook wel gezeligheid en zeker niet burgerlijkheid daar heb ik een broertje dood aan.

en ik denk dat ik dat idd wel zal missen als ik eenmaal aan de overkant zal zitten
Pieter79
2e forum beheerder
Sr. Member

« Antwoord #6 Gepost op: 15 Augustus 2006, 21:43:18 »

en ik denk dat ik dat idd wel zal missen als ik eenmaal aan de overkant zal zitten

Welkom op het forum! Dit is een interessante laatste zin........  Smiley
Hopelijk wil je je emigratie verhaal met ons delen!
farmer
Newbie
*

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Augustus 2006, 21:55:38 »

Die dingen die jij noemt Ash-Zero zullen aan "onze"  Grin kant ook heus wel gebeuren.
Als jou kinderen een groep vrienden hebben zou ik niet weten waarom dat in Canada niet zou kunnen.
Verjaardagen worden hier ook gevierd hoor, maar niet naar een vast gegeven.

Ik denk dat zoiets met je eigen gastvrijheid te maken heeft....oh en terrasjes hebben ze in Canada ook hoor.
Hoe komen mensen toch op het idee dat die in Canada niet zijn?
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Augustus 2006, 21:59:19 »

Jamaar, jamaar, kneuterig is niet hetzelfde als gezellig! Kneuterig is meer bekrompen! En al die dingen die jij noemt, Ash-zero, die zijn juist gezellig! Vind jij het gezellig om in een groepje te zitten op een verjaardag? Ik niet, ik sta liever te dansen ofzo! En met de Kerst is mijn vent jarig, maar nee, iedereen moet naar vader of schoonmoeder...

Kneuterig en gezellig vind ik niet hetzelfde hoor!!!
farmer
Newbie
*

« Antwoord #9 Gepost op: 16 Augustus 2006, 00:31:38 »

Precies....
Ash zero
Newbie
*

« Antwoord #10 Gepost op: 16 Augustus 2006, 08:21:26 »

volgens mijn beleving is kneuterigheid dus wel gelijk aan gezelligheid en gelukkig geeft de Dikke van dale mij gelijk.

lekker puuuuh. nananananaaa
Brennie
Jr. Member
**

« Antwoord #11 Gepost op: 16 Augustus 2006, 09:28:25 »

SorryAsh Zero, maar dit staat in de Dikke Van Dale ( letterlijk gecopieerd):

kneuˇteˇrig (bn.)
1 gezellig op een ietwat burgerlijke manier
2 bekrompen

kneuˇteˇrigˇheid (de ~ (v.))
1 burgerlijkheid

Toch echt bekrompen! Wink
« Laatste verandering: 16 Augustus 2006, 10:34:09 door Brennie » Gelogd
Canadarc
Newbie
*

« Antwoord #12 Gepost op: 16 Augustus 2006, 10:37:34 »

Maar als kneuterig bekrompen is, is dan een kneuter een klein mannetje? Grin Grin Grin

Gr, Canadarc.   Tongue
Canadarc
Newbie
*

« Antwoord #13 Gepost op: 16 Augustus 2006, 10:58:32 »

Maar zoals eerder gezegd zou ook ik mijn mening geven over de betekenis Nederlandse kneuterigheid. Ik zal dit niet in 1 post proberen te vatten want in mijn ogen is dit dus eigenlijk hetgeen wat er mis is met Nederland en waarom ik het hier nier meer uithoud. Let wel, dit is mijn mening en ik zeg niet dat ik het bij het juiste eind heb.

Nederlandse kneuterigheid:

Deze eerste stelling vind ik al een heel belangrijke, als je met je kop boven het maaiveld uitsteekt zal deze hoe dan ook er worden afgemaaid. Of door de grootste groep blččrders die omdat zij de grootste groep zijn jouw het licht in de ogen niet gunnen of anders wel door een kleine groep betweters die zich tekort voelen gedaan en hun mening meestal onder het mom van discriminatie door je strot douwen. En met zijn allen accepteren we dat de negerzoen niet meer bestaat en dat vind ik kneuterig (bekrompen).

Gr, Canadarc.  Grin

P.S. Ik vind het een mooi draadje om alle frustratie van mij af te schrijven.  Tongue
Cees
Newbie
*

« Antwoord #14 Gepost op: 3 September 2006, 23:24:12 »

Oke Marc, dit was de eerste post. Ik wacht al ruim twee weken op de 2e posting Smiley

Saskatchewattistannese groetjes,
Cees
Pagina's: [1] 2
Canada Forum  |  Algemeen  |  Off topic  |  Verklaar nader............ « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.