Canada Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
7 Februari 2012, 17:47:02
2576 aantal berichten in 468 topics door 3032 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Suzanne

Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  West Canada 2011; waar gaan we naar toe? 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: West Canada 2011; waar gaan we naar toe?  (gelezen 1437 keer)
ess
Newbie
*

« Gepost op: 27 Juni 2010, 11:46:27 »

Hallo Allemaal.
In 2011 ruilen we dus onze vakantie's naar Amerika in voor Canada.
Maar ik weet niet veel over Canada... Ja dat het er erg mooi is Wink
We willen eind Mei begin Juni vertrekken, en ik denk In Calgary beginnen en in Vancouver eindigen.
We hebben 24 dagen en daar moeten dan de twee vlucht dagen nog vanaf, dus 22 dagen voor het reizen.
We willen veel natuur zien en wild live...BEREN!!, maar ook diversiteit aan natuur.
Natuurlijk willen we ook graan opzoek naar Orca's en Walvissen, op een boot of met een kano (als dat kan)
Ik heb ook iets gelezen over een pond van Prince Rupert naar Port Hardy, duur 15 uur maar moet erg mooi zijn.
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen met het maken van een route.
Banff, Jasper en Yoho staan ook hoog op te doen lijst maar hoe lang plan ik voor deze parken in?
Ik begrijp dat je in Canada heel veel wild live tours kan maken om onder andere beren te spotten, is dat wat? en waar kan je die het beste doen?
Wat een boel vragen zoals je ziet echt een leek op Canada gebied..... HELP
Alvast bedankt voor het mee denken.
Groetjes Esther

Onze Amerika Site
Web-Log van 2003, 2005, 2007, 2008 en 2009
Ons web-log van 2010
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #1 Gepost op: 27 Juni 2010, 12:36:18 »

Hoi Esther,
Met 24 dagen ter beschikking is een one-way zeker een goede keuze. Je hebt dan rustig de tijd voor je route en hoeft niet te haasten. In mei / juni zal ik echter overwegen om de reis andersom te doen. In de Rockies kan het in mei namelijk nog behoorlijk fris zijn, verschillende meren zijn nog bevroren, zijwegen naar bij voorbeeld Mt. Edith Cavell of Moraine Lake nog gestremd en wandelpaden onder de sneeuw. Vandaar dat het in dit geval handiger was om de Rockies voor het einde van de reis te bewaren, als het hopelijk al iets warmer is.
Als je toch liever voor Calgary - Vancouver kiest en hiervoor is ook veel te zeggen (geen provincial tax in Alberta, Vancouver leukere stad om je reis in te eindigen etc.), dan is het najaar (september) qua weer de betere reisperiode. Mei / juni zijn echter op zich prachtige reismaanden. De natuur begint dan de ontwaken na de winter, bloemen bloeien, beesten ontwaken na de winterslaap en hebben vaak jongen.
Wildlife- excursies (walvissen en andere zeebewoners, beren etc.) vind je vooral aan de westkust en dan met name op Vancouver Island. In de nationale parken van de Rockies moet je meestal zelf op zoek naar wild. De kansen zijn echter heel groot, dat ook daar op gegeven moment een beer, elk, bighorn sheep of mountain goat tegenkomt, al is er natuurlijk geen garantie.
Persoonlijk zal ik waarschijnlijk kiezen voor een route Vancouver - Vancouver Island - Sunshine Coast - Whistler - Wells Gray - Jasper - Lake Louise - Yoho - Banff - Calgary. De Inside Passage (Port Hardy op Vancouver Island naar Prince Rupert) is weliswaar heel mooi, maar je moet deze passage vooraf reserveren en bent dan aan het geboekte vertrekdatum gebonden. Hierdoor ben je minder vrij om je route onderweg evt. aan te passen en bovendien kun je voor de overtocht ook geen mooie dag uitzoeken. Op de Inside Passage is het nog wel eens mistig en dan is er in mijn ogen  niet zoveel aan een overtocht van 15 uur. Maar uiteindelijk moeten jullie dat natuurlijk zelf beslissen.
Verder kan ik je alleen aanraden om vooraf zoveel mogelijk over dit gebied te lezen: in reisgidsen maar vooral ook op de diverse Canada-paginas en fora op internet. Maak een lijstje van de dingen, die je absoluut wilt zien en probeer deze dan in een route te verwerken. Als  hierbij nog weer nieuwe vragen boven water komen, dan mag je die hier uiteraard weer op het forum posten.
Groetjes en alvast heel veel voorpret toegewenst,
Franziska
jos64
Newbie
*

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Juni 2010, 21:06:57 »

Hoi Esther ,

Het lijkt mij ook verstandiger om vanuit Vancouver te vertrekken en in Calgary te eindigen .
Als hulpmiddeltje zal ik mijn route van 2011 ( 7 Juni t/m 1 Juli ) even plaatsen om je een idee te geven :
01) Amsterdam - Vancouver
02) Vancouver
03) Vancouver - Nanaimo - Tofino
04) Tofino Walvis en Beren excursie
05) Tofino/Ucluelet
06) Tofino - Campbell River
07) Campbell River Orca Excursie
08) Campbell River - Powell River
09 en 10) 2 dagen Kajakken met Footprint
11) Powell River - Whistler
12) Whistler Joffre Lakes wandeling
13) Whistler - Clearwater
14) Wells Grey Provincial Park
15) Wells Grey - Mount Robson
16) Jasper
17) Jasper Lake Louise
18) Yoho
19) Yoho
20) Yoho
21) Yoho - Bannf
22) Bannf
23) Bannf - Calgary
24) Calgary - Amsterdam

Na de geslaagde trip van 2009 door BC wordt dit de tweede Canada reis .

Jos .
ess
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Juni 2010, 10:42:55 »

Heel erg bedankt voor jullie antwoord!!
Hier kan ik zeker wel wat mee.
We gaan een ieder geval in Vancouver beginnen.
De inside pasage slaan we over.... Die bewaren we voor een volgende keer Wink als we wat later in het jaar gaan.
Wat betreft het weer.... Als de zon er maar is. Als het wat kouder is vind ik dat niet zo erg. En zelfs als er af en toe een buitje valt overleef ik dat wel....
We zijn in 2009 in begin Juni in Yellowstone geweest en toen lag er een heel pak sneeuw in de ochtend. In de middag was het allemaal weg en begon de zon te voor schijn te komen.
Hoeveel sneeuw ligt ernog zo half Juni? Is er al wel groen te zien in het dal?? En zijn alle meren nog bevroren?
We willen wel graag van te voren alles vast leggen. Ondanks dat ik het er mee eens ben dat reisvrijheid fijn is. In Amerika hebben we het de ene keer wel gedaan en andere keer niet.
Het voordeel van vast leggen is dat je alles rustiger doet. Wij zijn nogal gauw van o dat pakken we er wel bij dan...
Nadeel is... bij slecht weer zit je er wel!!
Ook een voordeel is dat je de vakantie kosten wat spreid.
Ik zag in het schema van Jos dat je drie volle dagen Yoho had en maar een dag voor Jasper en Bannf..... Is Yoho zoveel groter?
Nogmaal bedankt voor jullie hulp.
Groetjes Esther

Onze Amerika Site
Ons web-log van 2010
fraenziott
Sr. Member

« Antwoord #4 Gepost op: 29 Juni 2010, 23:40:49 »

Hoi Esther,
Hoeveel sneeuw en ijs er nog ligt half juni hangt ervan af, hoe streng de winter is geweest en of het een goed voorjaar was. Over het algemeen vind je in de dalen geen sneeuw meer rond deze tijd en de meeste meren zijn rond half juni ijsvrij. Half mei is dit nog een heel ander verhaal. Ook dan zijn de dalen meestal al sneeuwvrij, maar veel meren inderdaad nog gedeeltelijk of geheel bevroren. Hogerop in de bergen kan zelfs begin juli op sommige plekken nog sneeuw liggen. Een sneeuwbui en nachttemperaturen onder nul zijn in de bergen eigenlijk het gehele jaar door mogelijk. Net als bij jullie in Yellowstone verdwijnt deze sneeuw echter heel snel weer, als de zon begint te schijnen.
Ik kan jou wens om alles van tevoren vast te leggen wel begrijpen. Zelf ben ik een behoorlijk stresskip en voel me al heel snel ongemakkelijk, als ik niet weet, waar ik de volgende nacht ga slapen. Toch zou ik je met klem aanraden om niet alles van tevoren te bespreken. Het weer is met name in de bergen maar ook aan de westkust vrij onvoorspelbaar. Het zou toch jammer zijn, als je dagen in de regen of kou zou moeten zitten, alleen omdat de overnachtingen al geboekt en betaald zijn. Vaak hoef je namelijk voor beter weer helemaal niet zoveel verder te reizen. Misschien kun je net als wij vaak doen kiezen voor een combinatie van vooraf bespreken en op de bonnefooi reizen.  Ik bespreek dan vaak de nachten in een grote stad, zodat ik verzekerd ben van een betaalbare, maar mogelijkst centraal gelegen accommodatie. Ook in drukke toeristenplaatsen (zoals bij voorbeeld Banff en Jasper) of in plaatsen, waar het aanbod aan accommodaties beperkt is (zoals bij voorbeeld in Field), kies ik voor vooraf bespreken. In alle andere plaatsen gaan we gewoon lekker op de bonnefooi.
Yoho is helemaal niet groter dan Banff of Jasper NP. Het is net als Kootenay NP zelfs een heel stuk kleiner. Het is echter wel een heel mooi park met heel veel leuke wandelmogelijkheden. Bovendien is het was minder druk dan Banff en Jasper. Misschien zijn dit de redenen waarom Jos voor 3 dagen in dit park kiest. Persoonlijk vind ik één dag Jasper en één dagje Banff erg krap. In beide parken valt er een hele hoop te zien. En de bezienswaardigheden liggen meestal niet direct in of bij de plaatsen. Zo ben je bij voorbeeld in Jasper met een excursie naar Maligne Lake en Maligne Canyon makkelijk een hele dag onder de pannen. Zeker als je bij voorbeeld de boottocht naar Spirit Island, een kanotochtje of een wandeling wilt doen. Maar dan is er ook nog Mt. Edith Cavell, de Jasper Tramway, Miette Hot Springs, al die mooie kleine meren rond om de plaats Jasper en dan heb ik het nog niet eens gehad over alle bezienswaardigheden langs de Icefield Parkway. Je zou je alleen in Jasper NP makkelijk weken kunnen vermaken. Hetzelfde geldt ook voor Banff NP. Bij Lake Louise heb je Moraine Lake, Lake Louise, Lake Agnes en andere leuke hikes. Bij Banff heb je de hot springs, Lake Minnewanka, Sulphur Mountain, de hoodoos, Sunshine Meadows etc.etc. En tussen deze beide plaatsen heb je de Bow Valley Parkway met het wonderschone Johnston Canyon. Ook zou je vanaf Banff evt. een excursie naar het Kootenay NP kunnen maken. Ik zal daarom voor een eerste bezoek aan dit gebied zeker twee volle dagen doorbrengen in Jasper en Banff, liever meer.
Voor de hoofdattracties van Yoho is één volle dag voldoende. Wil je echter ook een paar wandelingen maken of misschien zelfs naar Lake O'Hara toe, dan moet je er zeker meer voor uittrekken.
Het is weer een bijna eindeloos verhaal geworden. Sorry, maar Canada is nu eenmaal mijn passie.
Groetjes,
Franziska
ess
Newbie
*

« Antwoord #5 Gepost op: 30 Juni 2010, 20:14:35 »

Hoi Franziska,
Ik ben blij met jou passie Grin
Zo kom ik heeeellll veeeeelll te weten.
Dus je mag me A4 vol tikken, heerlijk.
Ik mag vast nog wel even gebruik maken van je kennis.....
Jasper, Banff en Yoho lijken deze parken opelkaar? Misschien een hele stomme vraag.
Maar als ik een planning zou maken: -2 dagen Yoho
                                                      -2 dagen Banff
                                                      -2 dagen Jasper
Of allemaal 3 dagen? Wij vinden het wel leuk om te wandelel maar geen hele afstanden hoor.
We hebben meestal wel een paar langere hikes, maar niet te veel.
Zo heb je bv in Yosemite NP in Amerika Panorama Trail, dan ga j emet de bus naar boven en je loopt 11 mile naar beneden, dat hebben we gedaan maar dat hoeft niet elke dag.......
Ik zag iets over hoodoos, daar ben ik gek op..... Waar kan ik die vinden??
En ik zag op de kaart Badlands NP? Wij zijn in Badlands in Amerika geweest en ik vond het schitterend.
Nou ik hoor graag weer!!
Groetjes Esther

Onze Amerika Site
Ons web-log van 2010
ess
Newbie
*

« Antwoord #6 Gepost op: 8 Juli 2010, 12:44:14 »

Oke ben aan de puzzel gegaan en kom hiermee:
do 2-6 Amsterdam-Vancouver
vrij 3-6 Vancouver
za 4- 6 Vancouver
zo 5-6 Vancouver - Victoria
ma 6-6 Victoria
di 7-6 Victoria -Tofina
wo 8-6 Tofina
do 9-6 Tofina
vrij 10-6 Tofina - Sechelt
za 11-6 Sechelt
zo 12-6 Sechelt
ma 13-6 Sechelt - ??
di 14-6 ?? -??
wo 15-6 ??-??
do 16- 6 ??- Jasper
vrij 17-6 Jasper
za 18- 6 Jasper
zo 19-6 Jasper-Golden
en dan t/m  za25-6 Golden
zo 26-6 Golden Calcary
ma 27-6 Calgary- amsterdam

Vanuit Golden kunnen we Banff, Yoho, Kootenay, Glacier np bezoeken en mount Revelstoke had ik gedacht.
« Laatste verandering: 8 Juli 2010, 13:10:12 door ess » Gelogd

Onze Amerika Site
Ons web-log van 2010
John
Jr. Member
**

You're welcome in Powell River, BC.

« Antwoord #7 Gepost op: 8 Juli 2010, 22:50:22 »

Hoi Esther,

ik zal even proberen een suggestie te doen voor het 'Sechelt-deel' van jullie reis :-). Ik woon zelf in Powell River aan de Sunshine Coast. Deze is opgedeelt in de Upper- en de Lower Sunshine Coast. M.b.v. een CirclePac van BC Ferries kun je een prachtig rondje maken door coastal Britsish Columbia en (er)vaar je nooit twee maal dezelfde route: Vancouver - Vancouver Island - Sunshine Coast (2) - Vancouver. De uiteindelijk vier overtochten worden dus gepromoot via een CirclePac en dit geeft je 15% korting, een goede deal dus. De 2 Sunshine Coast overtochten voeren door fjord-achtige inlets en zijn geen oversteken, hierdoor vaar je dus echt door het kustlandschap.

De Upper Sunshine Coast met, onze woonplaats, Powell River als centrum is iets rustiger dan de Lower Sunshine Coast met Sechelt als belangrijkste centrum. In Lund (iets ten noorden van Powell River) houdt de snelweg (HW101) letterlijk op en daar begint het avontuur ...... Naast leuke zeekajak avonturen verhuren we ook onze nieuw gebouwde Guest-Cabin (voor slechts $65 per nacht).

In 'jullie' periode kun je goede zwarte beren excursies (vanaf een boot) ondernemen vanuit Tofino / Ucluelet. Wells Gray is een park waar je zwarte beren in het voorjaar in de bermen van de toegangsweg kunt zien (rondom zonsopkomst en -ondergang zijn de beste periodes). Verder heb je overal wel een kans(je) om beren te zien, ook grizzlies in bijv. de Rockies. Voor orca's (noordelijke residente groep) is het mogelijk nog net iets te vroeg, de beste kans heb je vanaf zuidelijk Vancouver Island (of zelfs vanuit Vancouver). Dit betreft dan de zuidelijke resident groep orca's (minder talrijk en een 'drukkere' omgeving dan centraal of noordelijk Vancouver Island). Grijze walvissen kun je mogelijk vanuit Tofino / Ucluelet gaan bekijken.

10-6 Tofino - Powell River
11-6 Powell River, bijv. zeekajakken (veelal zeehondjes, mogelijk zeeleeuwen en dolfijntjes, heel soms orca's of zelfs walvissen)
12-6 Savary Island met een watertaxi, mooie zandstranden of Mitlenatch Island (grootse vogel broedkolonie in de Georgia Strait)
13-6 Powell River - Whistler
14-6 Whistler - Clearwater
15-6 Wells Gray Provincial Park
16-6 Clearwater - Jasper

Stuur me gerust een email als je verdere vragen hebt over Powell River, de Sunshine Coast en heeeeele wijde omgeving.

Groetjes,

John
info@footprint-natureexplorations.ca
« Laatste verandering: 9 Juli 2010, 03:31:05 door John » Gelogd
ess
Newbie
*

« Antwoord #8 Gepost op: 9 Juli 2010, 13:18:23 »

Oke na wat schuiven en het advies van John komt het er dan zo uit te zien.
Do 2-6 Amsterdam- Vancouver
Vrij 3-6 Vancouver
Za 4-6 Vancouver
Z0 5-6 Vancouver - Powell river
ma 6-6 Powell river
di 7-6 Powell River
wo 8-6 Powell River- Tofino
do 9-6 Tofino
vrij 10-6 Tofino
za 11-6 Tofino-Victoria
zo 12-6 Victoria
ma 13-6 Victoria - Whistler
di 14-6 Whistler
wo 15-6 Whistler - Clearwater
do 16-6 Clearwater
vrij 17 -6 Clearwater - Jasper
za 18-6 Jasper
zo 19-6 Jasper
ma 20-6 Jasper- Golden
di 21-6 t/m za 25-6 Golden
zo 26-6 Golden - Calgary
ma 27-6 Calgary- Amsterdam

Over Golden ben ik nog niet helemaal uit misschien verder opsplitsen omdat ik begrepen heb dat Banff en Kootenay eigenlijk te bezoeken zijn vanuit Golden.... Iemand nog tips......Het liefst had ik de laatste week (bijna week) op een plaats gebleven maar dat gaat hem dan denk ik niet worden.
« Laatste verandering: 9 Juli 2010, 13:22:12 door ess » Gelogd

Onze Amerika Site
Ons web-log van 2010
John
Jr. Member
**

You're welcome in Powell River, BC.

« Antwoord #9 Gepost op: 9 Juli 2010, 19:59:00 »

Hoi Esther,

in Golden kun je mogelijk een Teepee ('Indianen-tent') als slaapplaats overwegen.

Kijk bij Goldenwood Lodge. De Teepees zijn voozien van een bed en je kunt gebruik maken vn de overige faciliteiten en de prijs is er ook gunstig :-).

Succes,

John.
Pagina's: [1]
Canada Forum  |  Reizen  |  West Canada  |  West Canada 2011; waar gaan we naar toe? « vorige volgende »
    Ga naar:  

Beoordeel nu zelf uw hotels, motels, autoverhuurbedrijven, vliegmaatschappijen, restaurants en meer Klik hier!

Mede mogelijk gemaakt door vereniging USA4ALL.